Przeglądanie według Autor "Wojtaszczyk, Katarzyna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Rola pracodawcy w kreowaniu zdrowego trybu życia w świetle oczekiwań przedstawicieli generacji milenijnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Wojtaszczyk, KatarzynaJakość życia, czyli stopień satysfakcji człowieka z całokształtu jego egzystencji, dotyczy prywatnej i zawodowej sfery życia. Jedną z ważniejszych determinant jakości życia jest zdrowie, które w ponad 50% zależy od stylu życia. Ze względu na fakt, że styl życia jest wypadkową indywidualnych działań podejmowanych przez jednostkę oraz otoczenia, w którym człowiek żyje i pracuje, przyjmuje się, że jedną z ról pracodawcy jest kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu. Promowanie zdrowego trybu życia ma szczególne znaczenie w przypadku osób młodych, które dopiero wchodzą w dorosłość. Młodzi, zaliczani do tak zwanych pokoleń milenijnych, coraz częściej łączą naukę z pracą zawodową. W związku z tym edukacja zdrowotna młodych jest nie tylko zadaniem rodziców, nauczycieli czy pielęgniarek szkolnych, ale i pracodawców, u których młodzi zdobywają pierwsze doświadczenia zawodowe. Pamiętać należy, na co wskazują rezultaty badań empirycznych, że przedstawicieli generacji milenijnych charakteryzuje niehigieniczny tryb życia oraz zapotrzebowanie na usługi związane z kształtowaniem zdrowego trybu życia. Celem niniejszego opracowania jest określenie oczekiwań młodych osób (przedstawicieli generacji milenijnych) dotyczących roli pracodawcy w kształtowaniu zdrowego stylu życia. Artykuł ma układ teoretyczno-empiryczny. Części teoretyczne powstały na podstawie studiów literaturowych, którymi objęto publikacje poświęcone zdrowemu stylowi życia, promocji zdrowia w miejscu pracy oraz charakterystykom pokoleń milenijnych. Empiryczna część pracy zawiera wyniki badań własnych zrealizowanych w 2017 roku wśród przedstawicieli generacji milenijnych. Rezultaty badawcze dowodzą, że młodzi ludzie nie reprezentują prawidłowych zachowań prozdrowotnych. Jednocześnie oczekują oni od pracodawców angażowania się w promowanie zdrowego trybu życia.Pozycja Społeczne bariery rozwoju kadry naukowo-dydaktycznej uczelni wyższej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2009-06) Striker, Małgorzata; Wojtaszczyk, KatarzynaCelem niniejszego artykułu jest wskazanie na determinanty hamujące rozwój polskich pracowników naukowych. Autorki uznają, że rodzime uczelnie wyższe nie stwarzają pracownikom nauki (szczególnie niesamodzielnym) warunków do rozwoju, a podstawowymi barierami rozwoju są istniejące nierówności. W opracowaniu skoncentrowano się na trzech przyczynach nierówności (stopniu naukowym, przynależności do grupy interesu i płci) oraz ich uwarunkowaniach o charakterze społecznym, politycznym i ekonomicznym. Podstawą prowadzonej analizy są obserwacje z życia akademickiego autorek, relacje innych pracowników polskich uczelni wyższych oraz studia literaturowe.