Przeglądanie według Autor "Nidecka, Ewa"
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Mazurki fortepianowe Teodora Leszetyckiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Nidecka, EwaTeodor Leszetycki (1830–1915) became famous as a teacher of the piano arts. Most of his life he spent in Vienna. He developed his own piano playing method, which gained recognition all over the world. However, he was also a composer. His work encompasses main piano pieces. Leszetycki’s Mazurkas are a minority among his works. He created only nine pieces of this genre. The main features of his Mazurkas are: a significant textural and dynamic-expressive contrast in the space of short musical fragments, the lack of cantilena in motifs and numerous virtuoso inserts. Leszetycki's style in his Mazurkas can be described as classical-figurative, with a clear influence of his Viennese teacher and composer Carl Czerny and Ferenc Liszt, in the meaning of the masculine style of piano playing. They show the composer as a great pianist who used an excellent piano technique. To sum up, the Mazurkas of Teodor Leszetycki were perceived more as an art of general use than highly artistic.Pozycja Muzyka w Kontekście Pedagogicznym, Społecznym i Kulturowym. Studia i Szkice - Tom 3 - Polityczno-społeczne konteksty muzyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Nidecka, Ewa; Wąsacz-Krztoń, JolantaMuzyka była i jest nierozerwalnie związana z człowiekiem. Należy do jego podstawowych i zarazem najgłębszych potrzeb, jest znaczącym aspektem życia społecznego. Przez wieki zmuszała i dziś ciągle zmusza do refleksji. Wiele zagadnień z nią związanych wciąż pozostaje jeszcze poza zainteresowaniem badaczy i wymaga wnikliwych studiów oraz aktualizacji. Muzyka obecna w życiu człowieka pomaga wyrażać najbardziej skryte przeżycia, oddawać uczucia, wpływać na zmysły. Jest pewnego rodzaju symbolem, ideą. Artur Schopenhauer pisał, że „jest odbiciem samej woli, której przedmiotowością są również idee, dlatego właśnie oddziaływanie muzyki jest o tyle silniejsze i dociera głębiej niż oddziaływanie innych sztuk”. Pogląd dotyczący uprzywilejowanej roli muzyki względem innych sztuk wyrażał także Karol Szymanowski. Jego zdaniem człowiek od urodzenia jest muzykiem, zaś muzyka jest niejako niezmienną funkcją pewnych psychologicznych właściwości człowieka, stałym (w miarę wzrostu kultury — coraz doskonalszym) wyrazem jego indywidualnego liryzmu. Szerokich kontekstów powiązań muzyki z innymi dziedzinami życia człowieka istnieje zatem wiele. Muzyka znajduje szeroki rezonans w życiu społecznym, towarzyszy przemianom społeczno-politycznym, stając się często symbolem tych przemian. Co więcej, jest probierzem postępu, gdyż wraz z przemianami cywilizacyjnymi zmieniała swój język, rozszerzając go o nowe środki wy-razu i wypowiedzi. Muzyka również od zawsze towarzyszyła ważnym wydarzeniom historycznym, mającym wielki wpływ na polityczne losy świata, wywołując określone reakcje społeczeństwa. W całej Europie, szczególnie w XIX stuleciu, muzyka służyła podtrzymywaniu dumy naro-dowej. W 1830 r. w Brukseli opera Niema z Portici Daniela Aubera rozgrzewała uczucia „Belgów”, niezadowolonych z rządów holenderskich, muzyka Verdiego jednoczyła na polach bitewnych mieszkańców rozbitego półwyspu włoskiego, z kolei w Niemczech dramaty muzyczne Wagnera (pozostającego nb. pod wpływem Schopenhauera) przywoływały obraz wielkiej germańskiej przeszłości, stając się bodźcem do działań rozwijającej się nacjonalistycznej idei państwa, zaś po II wojnie światowej były przekleństwem przez wiele dekad skazanym na niebyt. Wreszcie muzyka Fryderyka Chopina wyrażała tęsknotę za nieistniejącą na mapie świata ojczyzną i sprzeciw wobec tego stanu rzeczy. Również i dziś podejmowane są sz erokie dyskusje na temat roli muzyki w obliczu militarnej agresji jednego państwa na drugie i imperialistycznych zapędów kraju aspirującego do rangi mocarstwa, które muszą budzić głęboki sprzeciw w wymiarze moralno-etycznym i ogólnoludzkim. Wydaje się nawet, że obecnie muzykę i politykę łączą więzy silniejsze niż kiedykolwiek. W dzisiejszych czasach muzyka nadal stanowi ważny fenomen powstający na styku wielu dziedzin życia, o czym przekonują rozważania zawarte w niniejszym tomie. Społeczno-polityczne konteksty muzyki to kolejny, trzeci już tom serii wydawniczej „Muzyka w Kontekście Pedagogicznym, Społecznym i Kulturowym”. Zebrane tu artykuły podejmują refleksj ę nad interdyscyplinarnym ujęciem muzyki, którą prowadzą badacze z różnych dziedzin. Właśnie ten wielodyscyplinarny charakter sprawia, że po publikację sięgną zarówno teoretycy muzyki, muzykolodzy, jak i historycy, filozofowie, a także socjologowie, psycholodzy oraz pedagodzy. Poruszone zagadnienia ułożone są w trzech blokach tematycznych: 1. Muzy-ka, polityka, społeczeństwo; 2. W kręgu edukacji muzycznej i działalności społeczno-kulturalnej; 3. Dzieło muzyczne, recepcja i rozważania o muzyce, podkreśla-jąc różnorodność i wielowątkowość zainteresowań badawczych. Mamy nadzieję, że publikacja stanie się dla Czytelnika przyczynkiem do głębszej refleksji na temat szerokich powiązań muzyki z innymi dzie-dzinami współczesnego świata oraz wielu aspektów edukacji muzycznej, interpretacji dzieł i różnorodnej działalności w sferze kultury muzycznej.Pozycja Romance „Les Adieux” Teodora Leszetyckiego – pożegnanie z Petersburgiem(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Nidecka, EwaRomance "Les Adieux" by Theodor Leschetizky was written around 1890. The piece is associated with Petersburg, where in the years 1858–1878 he gave piano lessons at the local conservatory. The composer dedicated the piece to Princess Tatiana Alexandrovna Yusupova, daughter of a Russian diplomat of Swiss origin, count Alexander Ivanovich Ribeaupierre. The composition belongs to the circle of salon music that characterizes many works composed in the 19th century. It refers to the waltz genre, numerous examples of which can be found in the works of P. Tchaikovsky. Melodiousness, smooth harmony, calm musical narrative, these are the main features of the piece. The composer used also numerous harmonic changes, figurations and varied articulation, which give the whole piece lightness. He does not use a single cantilena pattern, but based on the main motivic model, introduces various melodic variants through repetitions, which increases the sound value of the miniature.Pozycja Słowo wstępne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022) Nidecka, Ewa; Wąsacz-Krztoń, JolantaPozycja Słowo wstępne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-10) Nidecka, Ewa; Wąsacz-Krztoń, JolantaPozycja Żydzi w kulturze muzycznej Galicji. Tom 1(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Nidecka, EwaPublikacja zogniskowana jest na działalności społeczności żydowskiej w zakresie współtworzenia i rozwijania kultury muzycznych Galicji, która w widoczny sposób odcisnęła piętno na historycznej mapie tej części ziem polskich. Ma ona wymiar wieloaspektowy i obejmuje szerokie spektrum życia artystycznego, nierzadko wchodząc w interakcje z działalnością naukową, pedagogiczną i instytucjonalną. Z uwagi na jej bogactwo i wielowątkowość, dokumentacja działalności Żydów na rzecz kultury muzycznej Galicji jest fascynująca i przynosi wiele nieznanych faktów, życiorysów, karier artystycznych, ukazuje determinanty tożsamości żydowskiej i ich różne przejawy, daleko wykraczając poza ramy czasowe i terytorialne Galicji.Pozycja Żydzi w kulturze muzycznej Galicji. Tom 2(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Nidecka, EwaTematy związane z historią kultury żydowskiej, losy artystów czy historie instytucji żydowskich nieustannie budzą emocje, wciąż pozostają żywe. Jesteśmy świadkami ciągłego ujawniania nowych faktów, docierania do nowych dokumentów znajdujących się w prywatnych bądź państwowych archiwach w różnych miejscach na świecie. Część z nich, dzięki powszechności nowych technologii, jest dostępna online. Okazuje się jednak, że w rękach spadkobierców są jeszcze pamiętniki polskich artystów żydowskich czy unikatowa korespondencja, o których wie zaledwie kilka osób, a które stanowią dziedzictwo kultury polskiej. Dotarcie do tych dokumentów jest naszym celem, stąd powstał drugi tom serii wydawniczej "Żydzi w kulturze muzycznej Galicji", podejmujący tego rodzaju wyzwanie.