Przeglądanie według Autor "Motyka, Agnieszka"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Lektury i współczesny nastolatek w (nie)nowoczesnej szkole – próba diagnozy i propozycje rozwiązań metodycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Motyka, AgnieszkaW odwołaniu do praktyki autorki jako nauczycielki języka polskiego w szkole podstawowej w artykule została przedstawiona krótka diagnoza dotycząca braku zainteresowania uczniów lekturami. Artykuł pokazuje też propozycje pracy z tekstem w czasie zmian (z)reformowanej szkoły zarówno tej zdalnej, jak i stacjonarnej.Pozycja Rola dramy i technik dramowych w kształceniu umiejętności lekturowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Motyka, AgnieszkaThe article shows that the drama and staging techniques have a multi-dimensional effect on primary school students’ versatile development. The author – Polish language teacher in a primary school – presents the examples of the usage of drama during the lesson and their benefits.Pozycja Twórczość poetycka Adriana Wacława Brzózki(2016-04-22) Motyka, AgnieszkaPraca pod tytułem Twórczość poetycka Adriana Wacława Brzózki to pierwsza rozprawa naukowa opisująca najważniejsze kwestie poruszane przez Adriana Wacława Brzózkę – brata z zakonu franciszkanów i autora dziesięciu tomów wierszy. Rozprawa skupia się na dwu głównych tematach jego utworów powstałych w latach 1995-2013: sanctum i sacrum w odniesieniu do wielorakich przejawów ludzkiej egzystencji oraz na problematyce pogranicza ze szczególnym uwzględnieniem obrazu Wołynia. Wiersze poety zostały potraktowane jako swoiste loci theologici, a bohater liryczny tej twórczości został odczytany jako homo religiosus. Jego życie jest oczekiwaniem na śmierć, dzięki której złączy się z Bogiem. W poetyckiej teologii Brzózki omawiano zarówno obraz Boga w Trójcy Świętej, jak i aniołów i świętych, którzy stają się przyjaciółmi człowieka. Przy interpretacji utworów Brzózki, zaliczonych do poezji osób duchownych, korzystano przede wszystkim z Pisma Świętego, symboli wiary, nauczania soborów, Papieża oraz teologów i filozofów. Z kolei w wierszach poruszających problematykę „rzezi wołyńskiej” zwrócono uwagę na wykorzystanie przez poetę mitów kresowych oraz na zaangażowanie tej poezji w poprawę relacji między Polakami i Ukraińcami. Poczynione ustalenia są jedynie zarysem problematyki zawartej w omawianej twórczości i mogą stanowić punkt wyjścia do dalszych badań tej poezji.