Przeglądanie według Autor "Mazurkiewicz, Artur"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Kryteria wyboru ośrodków miejskich na siedziby władz wojewódzkich na przykładzie Rzeszowa jako stolicy województwa podkarpackiego(2015-09-14) Mazurkiewicz, ArturThe territorial division constitutes one of the basic elements of the State organization; it is an indicator of its administrative efficiency and an instrument serving for efficient realization of public tasks. That is why acceptance of a specific concept for such a division has been one of the most important tasks for the Polish legislator. It was an intrinsic element of the territorial reform to indicate cities that were to become seats of new provinces, in other words the provincial capitals. Selection of a provincial city has an essential meaning not only from the viewpoint of administration efficiency, but it also decides on development abilities of the concerned municipal centres. In this paper, the Author indicates historic conditions for shaping of the State’s territorial division, including the present Podkarpackie Province, and presents circumstances connected with selection of Rzeszów as the capital of this province.Pozycja The concept of reinstatement of the deadline in the covid special act in light of traditional solutions of administrative law in this respect(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-09) Mazurkiewicz, ArturThe outbreak of the SARS-CoV-2 virus posed new and urgent challenges to the legislature and administration. The entities responsible for the legislative process in Poland seemed to have succumbed to the atmosphere of panic and introduced into legal circulation solutions that overturned the hitherto binding canons of law regarding the possibility of reinstating deadlines, types of deadlines subject to reinstatement, and requirements related to their reinstatement. These solutions, although adopted in the interest of the parties, in the author’s opinion are too radical. Moreover, they turned out to be unnecessary in practice and threaten the lack of security in legal proceedings.Pozycja Uwagi odnośnie do zasadności zmian regulacji normatywnej dotyczącej zwrotu kosztów postępowania administracyjnego, w tym kosztów zastępstwa procesowego, w postępowaniu administracyjnym(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Mazurkiewicz, ArturW Kodeksie postępowania administracyjnego przyjęto, że koszty postępowania dowodowego najczęściej obciążają organ administracji, co związane jest z jego obowiązkiem ustalenia prawdy materialnej. Pomimo istnienia regulacji przewidującej obciążanie stron kosztami postępowania poniesionymi w jej interesie lub z jej winy jest ona stosowana przez organy z dużymi oporami. Nie istnieje natomiast żaden przepis ani nawet nie jest dyskutowane rozwiązanie dotyczące zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu administracyjnym, co wobec licznych przypadków reprezentacji stron przez profesjonalnych zastępców procesowych wydaje się być istotną luką i co z kolei obciąża budżety stron, nie dając im szansy na odzyskanie nakładów na pełnomocnika. W postępowaniach sądowych sprawy te są uregulowane kompleksowo, a ugruntowana praktyka pozwala obciążać strony kosztami, jeśli sprawę przegrały, zaś stronom odzyskiwać koszty pomocy prawnej, którą opłacały w toku postępowania. O ile różnice w rozliczeniach kosztów postępowania między postępowaniem cywilnym a administracyjnym są, choć jedynie częściowo, uzasadnione odmiennym modelem spraw administracyjnych (brak kontradyktoryjności, model inkwizycyjny), o tyle brak podstaw prawnych zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w Kodeksie postępowania administracyjnego autor uważa za poważną lukę prawną i anachronizm. W artykule zamieszczona jest argumentacja uzasadniająca postulat zmian "de lege ferenda" w przedstawionym wyżej zakresie.