Przeglądanie według Autor "Jedynak, Witold"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Czy stracone pokolenie? Młodzież i jej dylematy na początku XXI wieku(2015-05-08) Długosz, Piotr; Kotarski, Hubert; Jedynak, WitoldGeneracje dzisiejszych 20-latków dotykają jednak nie tylko problemów związanych z brakiem pracy, ale również i tych związanych z wartościami i postawami życiowymi. W publikacji Czy stracone pokolenie? Młodzież i jej dylematy na początku XXI wieku, którą oddajemy w Państwa ręce, autorzy z różnych polskich ośrodków akademickich dywagują nad rozmaitymi aspektami przemian współczesnego młodego pokolenia. Analizy te dotyczą przede wszystkim polskiej młodzieży. Mamy nadzieję, że wieloaspektowe spojrzenie na współczesną młodzież będzie przyczynkiem do dalszych badań oraz dyskusji nad tym ważnym problemem społecznym.Pozycja Niepełnowidzialni. Reprezentacje niepełnosprawności w filmach, serialach i programach TV dla dzieci i młodzieży(Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM, 2021-07-28) Piróg, Krzysztof; Jedynak, Witold; Wilk, Sławomir; Kotowska, Agata; Motyka, Marek; Pokrzywa, Magdalena; Witkowska-Paleń, AnnaNiepełnosprawność nie jest tylko kwestią odnoszącą się do stanu zdrowia, ale ma też znaczenie społeczne, a jej rozumienie i postrzeganie jest w dużym stopniu warunkowane kulturowo. Od tego, w jaki sposób jest postrzegana niepełnosprawność, w dużym stopniu zależy to, jakie możliwości funkcjonowania w życiu społecznym są zapewnione osobom z niepełnosprawnościami, tj. czy mają one możliwość uczestnictwa w życiu społecznym, czy są z niego wykluczane. Kształtowanie postrzegania innych osób i grup społecznych, w tym osób z niepełnosprawnościami i samej niepełnosprawności, odbywa się w ramach procesu socjalizacji. Szczególną rolę w tym zakresie odgrywają media, w tym seriale, programy telewizyjne oraz filmy. Tematyka reprezentacji niepełnosprawności w serialach, programach telewizyjnych oraz filmach skierowanych do dzieci nie była dotychczas poddawana w Polsce gruntownym analizom, w związku z tym przeprowadzenie badań z tego zakresu umożliwia zdobycie nowej wiedzy o podstawach tego zjawiska. W niniejszym raporcie przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych przez zespół pracowników Instytutu Nauk Socjologicznych Uniwersytetu Rzeszowskiego w ramach projektu badawczego współfinansowanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wyłonionego w ramach konkursu „Reprezentacje niepełnosprawności w kulturze i edukacji”. Analizie poddano najczęściej oglądane przez dzieci i młodzież programy telewizyjne oraz seriale emitowane w stacjach telewizji naziemnej w okresie od 1 września do 30 listopada 2020 r.2, a także filmy emitowane w stacjach telewizji naziemnej w tym okresie (z wyjątkiem filmów zidentyfikowanych jako adresowane do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które zostały wyselekcjonowane do analizy na podstawie wyników oglądalności Box Office). Materiał został poddany analizie ilościowej oraz jakościowej. Od strony ilościowej skoncentrowano się na określeniu poziomu nasycenia analizowanych materiałów treściami dotyczącymi niepełnosprawności, natomiast od strony jakościowej uwagę poświęcono przede wszystkim wyłonieniu i omówieniu różnych typów prezentacji niepełnosprawności. Niniejszy raport stanowi uzupełnienie wiedzy naukowej na temat reprezentacji niepełnosprawności w programach telewizyjnych, serialach oraz filmach, deficyt której można zaobserwować w szczególności na gruncie polskiej literatury naukowej. Skoncentrowano się także na zapewnieniu użyteczności praktycznej wyprowadzonych wniosków poprzez wyróżnienie propozycji działań mających na celu udoskonalenie procesu prezentowania niepełnosprawności w programach telewizyjnych, serialach oraz filmach.Pozycja Wartość ludzkiej pracy w społecznej nauce Kościoła katolickiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013) Jedynak, WitoldSzczególne zainteresowanie Kościoła katolickiego pracą ludzką zostało zainspirowane w okresie dynamicznego rozwoju przemysłu fabrycznego, gdy szybko wzrastała liczba robotników najemnych. Katalizatorem działań podjętych przez hierarchię kościelną było powstanie tzw. kwestii społecznej, której nierozwiązanie mogło wywołać krwawą walkę klas inspirowaną przez socjalistów. Istotne znaczenie dla rozwoju katolickiego nauczania społecznego odnoszącego się do pracy miało ogłoszenie encykliki „Rerum novarum” (1891 r.). Wytyczyła ona główne kierunki rozwoju społecznej doktryny kościelnej. Kolejne dokumenty Stolicy Apostolskiej rozwijały problematykę pracy uwzględniając zmieniające się uwarunkowania społeczne. Kompleksową wykładnię nauczania Kościoła dotyczącą pracy przedstawił Jan Paweł II w encyklice „Laborem exercens”. Podejmując polemikę z proponowanymi przez liberalizm i kolektywizm koncepcjami papież przedstawia pracę jako wartość, która zapewnia człowiekowi wszechstronny rozwój, daje mu utrzymanie, a także umożliwia osiągnięcie celu ostatecznego, jakim jest zbawienie. Katolicka nauka społeczna sprzeciwia się uprzedmiotowianiu pracy i traktowaniu jej jako towaru, który można kupić lub sprzedać. Pracy nie da się oddzielić od pracownika, ponieważ tylko dzięki człowiekowi ma ona wartość i wymiar personalistyczny.