Przeglądanie według Autor "Januszkiewicz, Barbara"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Język polski – blisko, coraz bliżej, Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie B1(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023) Bąk-Korzeniowska, Marzena; Januszkiewicz, Barbara; Kopacka, Agnieszka; Kupiszewska, Anna; Stakhniuk, Natalia; Kułakowska, MałgorzataPodręcznik „Język polski – blisko, coraz bliżej” powstał z myślą o ukraińskojęzycznych studentach. Jest adresowany zarówno do osób, dla których język polski jest językiem studiów w Polsce, jak i do tych, dla których jest językiem obcym poznawanym podczas studiów na Ukrainie. Podręcznik powstał dzięki wsparciu finansowemu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w ramach programu „Promocja języka polskiego”. Zespół, który tworzył podręcznik, to doświadczone lektorki języka polskiego związane z Centrum Polonijnym Uniwersytetu Rzeszowskiego oraz z Wydziałem Filologicznym Uniwersytetu im. Ogijenki w Kamieńcu Podolskim. Obie instytucje prowadzą lektoraty języka polskiego jako obcego od wielu lat i dzięki temu dobrze znają potrzeby studentów. Tematyka poszczególnych rozdziałów oraz wybór poziomu biegłości B1 wynikają z wieloletniego doświadczenia i z przeprowadzonych wśród studentów obu uczelni ankiet dotyczących doboru treści i ich trudności. W tym miejscu chciałyśmy podziękować naszym studentom za wykonanie tych ankiet i dzielenie się uwagami dotyczącymi ćwiczeń, ich poziomu trudności, doboru tematyki zajęć. Podręcznik „Język polski – blisko, coraz bliżej” wpisuje się w nowe tendencje w glottodydaktyce polonistycznej polegające na dopasowaniu treści i metod nauczania do konkretnej grupy odbiorców – w tym przypadku – ukraińskojęzycznych studentów. Materiały dydaktyczne zawarte w książce są przeznaczone do nauki z lektorem podczas zajęć z poziomu B1–B1+ według ESOKJ. Podręcznik składa się z trzynastu rozdziałów wprowadzających nowe zagadnienia oraz z czternastego rozdziału powtórkowego. Każdy z rozdziałów jest poświęcony innej tematyce, może obejmować jedną lub kilka lekcji (propozycji do uwzględnienia podczas jednych zajęć). Tematyka poszczególnych rozdziałów jest tak dobrana, by była bliska młodym odbiorcom. Obok kwestii ogólnych pojawiają się zagadnienia, które przedstawiają realia życia studenckiego (np. w rozdziale poświęconym mieszkaniu są odniesienia do wynajmowania mieszkań podczas studiów). Każda lekcja (podrozdział) ma podobny układ. W podrozdziałach są zamieszczone autentyczne teksty pochodzące z różnych źródeł – są to wywiady, artykuły prasowe, fragmenty książek, itp. Obok tych tekstów są ćwiczenia leksykalne ułatwiające zrozumienie tekstu. Oprócz nich w każdym podrozdziale użytkownik znajdzie ćwiczenia rozwijające wszystkie sprawności językowe (czytanie, mówienie, pisanie i słuchanie) oraz wprowadzające nowe elementy podsystemów języka (gramatyki, leksyki). Ćwiczenia te bazują na materiale leksykalnym i gramatycznym znajdującym się w tekstach zamieszczanych w każdym podrozdziale. Wykonanie poleceń ułatwiają przykłady rozwiązań oraz informacje o regułach rządzących językiem polskim. Natomiast rozumienie trudniejszych wyrazów zapewnia zamieszczony na końcu każdego rozdziału „Słowniczek trudniejszych wyrazów”, który podaje polskie znaczenia trudnych wyrazów użytych w danym rozdziale, a także ich ukraińskie odpowiedniki. Przewodnikami po różnych aspektach nauki języka polskiego są postacie młodych osób z Ukrainy i Polski. To te osoby informują o zasadach języka polskiego (gramatycznych, ortograficznych i leksykalnych). Na stronach naszego podręcznika pojawiają się: Anastazja, która przyjechała na studia do Polski, Olga – studentka z Ukrainy, i polska studentka – Natalia, Igor z Ukrainy, Władek – Polak z Ukrainy, i Tomek, który przyjechał z Polski na Ukrainę. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu podręcznikowi Czytelnik zdobędzie kolejny etap zanjomości języka polskiego.Pozycja Kulturotwórcza rola organizacji polonijnych w podtrzymywaniu i rozszerzaniu nauczania języka polskiego na przykładzie Niżyna(2015-06-22) Januszkiewicz, BarbaraRozprawa doktorska podejmuje problematykę roli organizacji i związków polonijnych w podtrzymywaniu i rozszerzaniu nauczania języka polskiego, promowaniu polskiej kultury na przykładzie Kulturalno-Oświatowego Stowarzyszenia Polaków „Aster” miasta Niżyna. W pracy ukazano sposoby realizacji przez wspomnianą organizację celów i zadań statutowych, pokazano mechanizmy organizowania życia kulturalnego i udziału w nim władz lokalnych i innych instytucji, tudzież ukazano rolę parafii rzymskokatolickich obwodu czernihowskiego w upowszechnianiu znajomości języka i kultury polskiej oraz znaczenia pracy osób duchownych, pochodzących z Polski, na wpływ doskonalenia sprawności polskojęzycznych miejscowej diaspory. Na podstawie własnych doświadczeń i materiałów empirycznych autorka pracy w dysertacji dokonała analizy specyfiki nauczania języka polskiego na Ukrainie ze szczególnym uwzględnieniem obwodu czernihowskiego. Jednocześnie w pracy przybliżono dziedzictwo kulturalne polskiej diaspory na Czernihowszczyźnie, a w szczególności na ziemi niżyńskiej, a także ukazano sylwetki niektórych wybitnych Polaków, którzy swoim życiem dawali świadectwo wartości humanitarnych i dowód polskiego pochodzenia. W dysertacji przedstawiano również akty prawne, na mocy których polskie związki realizują swoją działalność oraz ukazano struktury organizacyjne polskich stowarzyszeń.