Przeglądanie według Autor "Dubis, Szymon"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Funkcjonowanie rady gminy w czasie pandemii COVID-19(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-09) Dubis, SzymonMając na uwadze tempo rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-19 na skalę światową, sytuacja związana z zakażeniami tym wirusem wywołała nieoczekiwane zmiany w codziennym życiu społecznym. Zmiany te nie ominęły również działalności administracji publicznej. Celem artykułu jest przedstawienie funkcjonowania rady gminy w czasie pandemii COVID-19, w szczególności odnosząc się do sesyjnych posiedzeń tego organu przez pryzmat wprowadzenia możliwości zdalnego trybu posiedzeń. W artykule w pierwszej kolejności przedstawiono normatywne wzorce (zarówno konstytucyjne, jak i ustawowe) funkcjonowania rady gminy jako organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, następnie analizie poddano zmiany tego wzorca dokonane ustawą z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, z uwzględnieniem praktycznych problemów wynikających z dokonanych zmian, a także ukazano skutki dokonanych zmian. Artykuł zwieńczono konkluzją, iż choć zamysł ustawodawcy polegający na wprowadzeniu możliwości zdalnego odbywania się sesji rady gminy był konieczny ze względu na ochronę zdrowia oraz zachowanie wymogów reżimu sanitarnego, to jednak sposób uregulowania tego trybu nie był do końca przemyślany i dokonany w odpowiedzi na potrzeby chwili.Pozycja Police cooperation with the enforcement authorities in the enforcement proceedings in administration(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Dubis, SzymonOn the basis of the science of administrative law and administration, praxeology or organization theory, nowadays, there is a view, that administrative entities should cooperate with each other while performing public tasks. The cooperation of public administration entities as a principle of law, was reflected in the Polish Constitution of 1997 and its content was developed and specified in legislation. The enforcement authorities are entities that enter in different legal relations with participants of the administrative enforcement during their proceedings. At the same time, they are the obligatory participants of the enforcement relationship. The aim of the administrative enforcement proceedings is to compel the obligated entities to meet their obligations which are subject to the administrative enforcement. As the enforcement authorities enter into different legal relations with participants of the administrative enforcement, specific legal instruments were conferred on them, including providing assistance or cooperation. These serve to achieve the aim of the proceedings. Among others, the enforcement authorities cooperate with the police, so that the legal instruments they were given, would be effective. The aim of this article is to outline the essence of the concept of cooperation as a general principle of administrative law and to indicate legal instruments on which the enforcement authorities can cooperate with the police, so that the aim of their proceedings could be achieved. Moreover, the article refers to the procedure for using the legal instruments conferred to the enforcement authorities, i.e. providing assistance and cooperation. It also describes the behaviour of a police officer while being designated for assistance or cooperation.Pozycja Sprawozdanie z Konferencji Naukowej pt. „Świadcząca rola samorządu”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2023-09) Dubis, Szymon; Łaskawski, GrzegorzPozycja Sprawozdanie z Konferencji Naukowej pt. „Współdziałanie Policji z innymi podmiotami”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Dubis, SzymonPozycja Zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej jako zadanie własne gminy(Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017-06) Dubis, SzymonArtykuł prezentuje teoretyczne zagadnienia związane z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej. Szczególnej uwagi wymagają poszczególne formy zaspokajania tych potrzeb, które należą do zadań gminy, czyli zapewnianie lokali socjalnych i lokali zamiennych, zapewnienie pomieszczeń tymczasowych, wskazanie noclegowni, schroniska lub innych obiektów zapewniających zakwaterowanie.