Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autora

Przeglądanie według Autor "Balicki, Jacek"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Kilka słów o zajęciach artystycznych seniorów
    (Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Balicki, Jacek
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Natura a sztuka. Aspekty i dylematy malarstwa pejzażowego
    (Wydział Sztuki UR, 2017-12) Balicki, Jacek
    Aesthetic choices were shaped in prehistory as a condition of survival. A tree in the savannah is an archetype of a belvedere. In agricultural societies a domesticated area is created which with time changes into a house with a garden. The development of horticulture, landscape architecture, significantly influenced the perception of a landscape. Beauty nowadays is the domain of advertizing. Sublimity and picturesqueness belong to tourism and architecture, not to the mainstream art. Perhaps a landscape can be a source of artistic inspiration after all?
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Zatrzymując spojrzenie, pejzażowa konieczność
    (Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019-12) Balicki, Jacek
    Landscapes belong to the system of symbolic forms. The structure of perceiving and expressing nature through art is manifested first as metahistorical and eternal, second, as a place of human existence, thus historical, solar time. Et in Arcadia ego is close to the reflections of Simone Weil cited by Janusz Krupiński. Beauty is harmony, therefore opposites must coexist; whereas necessity means suffering because in the Pythagorean aesthetics, harmony entails tension suffering is connected with. The world imagined by me, disregarding a concrete object, becomes a kind of painter’s longing, metaphorical and impressionistic, and through contemplation and reflection it is meant to encourage the viewer to explore truth in nature and the truth about man. As Janusz Karpiński observes, the category of a painting is a central category of human world, and landscape is a border case of transformation in which nature enters human world.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość