Przeglądanie według Temat "tekstologia dzieł literackich"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Archiwum polonisty: niefotogeniczne bogactwo(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012) Stanisz, Marek; Ożóg, ZenonEdytorstwo i tekstologia dzieł literackich to dziedziny o ambiwalentnym statusie. Z jednej strony szereg tendencji obecnych we współczesnym życiu naukowym zdaje się obniżać ich prestiż (wystarczy wspomnieć o wymogach szybkiego awansu zawodowego czy też o powszechnie akceptowanej regule pluralizmu interpretacyjnego). Z drugiej strony stale realizowane są fundamentalne projekty edytorskie, rośnie też popularność polonistycznych studiów o tej specjalności oraz zapotrzebowanie rynku pracy na fachowców w tej dziedzinie. Najnowszy numer „Tematów i Kontekstów” poświęcony został właśnie edytorstwu i tekstologii, a także pracom dokumentującym polskie życie literackie w kraju i poza jego granicami. W intencji redaktorów ma to być zaproszenie do refleksji nad stanem polskiego edytorstwa oraz wyzwaniami przed nim stojącymi.Pozycja Nieznane juwenilia Kazimierza Wierzyńskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012) Truszkowski, ArturThis article consists of two parts. One of them is the publication of two unknown so far for the literary discourse early poems by Kazimierz Wierzyński entitled "Śni mi się wiosna" ("I dream of the spring") and "Pójdę, ja pójdę" ("I’ll go, I will go") published in one of the youth magazines in Poznań. The second part of this paper includes a historical outline of the “Filaret” magazine along with the textological analysis of the poems in which the author proves that the first prints of Wierzyński’s pieces published in “Filaret” should be considered as done not by the author. The whole of the article is complemented by the description of modernizations made during the adjustment of the texts of both poems.Pozycja Zagadnienia i zagadki edytorskie w rękopisach Bolesława Leśmiana(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012) Pachocki, DariuszThe article discusses Bolesław Leśmian’s manuscripts which in 1944 his wife and daughter took away from Poland. After a long journey these materials were placed in the Harry Ransom Center collection in Austin (USA). After the war there attempts to draw Polish authorities’ and cultural institutions’ attention to them, unsuccessfully, however, because the manuscripts did not return to Poland. The author of the text focuses on benefits from collation of the available records with the manuscript. On this occasion problems connected with multi-variant nature, author’s will or the scope of editorial competences are discussed.