Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "stereotypy płciowe"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Nauczyciel(ka) edukacji wczesnoszkolnej – czy zawód nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej ma płeć?
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Sosnowska-Bielicz, Ewa
    Bank Światowy, podając dane za 2017 r., ukazuje zawód nauczyciela jako globalnie sfeminizowany. Na 83 kraje tylko w 19 jest więcej nauczycieli mężczyzn w szkołach podstawowych. Według tych samych danych kobiety stanowiły 66% nauczycieli na całym świecie w edukacji obowiązkowej. Dominacja kobiet w zawodzie nauczyciela, szczególnie na poziomie edukacji elementarnej i szkoły podstawowej, niemal we wszystkich krajach świata jest niezaprzeczalnym faktem. Również w Polsce zawód nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej jest bardzo mocno sfeminizowany. W tej grupie zawodowej kobiety stanowią 99% całej populacji. Zastanawiające jest, czy rodzice chcieliby, aby ich dzieci w ramach edukacji wczesnoszkolnej uczone były przez nauczyciela, czy nadal panuje mocno zakorzeniony wzorzec kobiety nauczyciela. W niniejszym tekście zostanie podjęta próba zmierzenia się z tym pytaniem.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Obraz posłanek w memach internetowych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2025-03) Brzoza - Kolorz, Katarzyna
    Prowadzone w artykule rozważania wpisują się w nurt women’s media studies, a ich celem była odpowiedź na pytanie, jaki obraz posłanek wyłania się z badanych materiałów medialnych. Przeprowadzona analiza zawartości klasycznych memów internetowych opublikowanych w serwisie Demotywatory.pl miała umożliwić weryfikację hipotezy zakładającej, że w badanych memach eksponowano stereotypowe elementy płci, dewaluując obrazy posłanek, zgodnie z założeniami koncepcji gendered mediation. Ustalono, że w prezentacjach posłanek dominowały atrybuty stereotypowo przypisywane mężczyznom, a w konsekwencji polityka była traktowana jako sfera męska, nieodpowiednia dla kobiet. Twórcy memów oceniali negatywnie męskie cechy widoczne w obrazach posłanek, natomiast cechy kobiece, rzadziej eksponowane w badanych memach, traktowali satyrycznie. Przeprowadzone analizy potwierdziły przyjętą hipotezę oraz zgodność założeń gendered mediation ze sposobem obrazowania posłanek w badanych memach internetowych.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Zagrożenie stereotypem: wróg rozwoju dziedzin ścisłych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Rędzio, Anna M.
    Zagrożenie stereotypem (ZS) to sytuacja, w której jednostka obawia się, że może potwierdzić negatywny stereotyp dotyczący kompetencji jej grupy społecznej. Na przykład istnieje stereotyp, że kobiety są gorszymi matematyczkami niż mężczyźni, zatem kobiety przystępujące do rozwiązywania zadań matematycznych czują presję z tym związaną (gdyż zależy im, żeby nie potwierdzić tego stereotypu przez złe wykonanie zadań). Dzieje się tak zwłaszcza, gdy zasugeruje się im, nawet delikatnie, że ich wyniki mogą być porównywane z wynikami mężczyzn. Ponieważ najczęstszym skutkiem ZS jest obniżenie poziomu wykonywanych zadań z dziedziny, której on dotyczy, zjawisko to może mieć niebagatelny wpływ na udział kobiet w takich dziedzinach, jak matematyka czy informatyka. W tym artykule opisywane są badania, które potwierdzają, że negatywne skutki ZS mogą być zniwelowane, a nawet odwrócone, a podatność nań uzależniona jest od poziomu bezradności intelektualnej (BI; rodzaju wyuczonej bezradności doświadczanego często w szkole). Dwa badania eksperymentalne wykazały, że u osób o bardzo niskim poziomie BI efekty ZS były wręcz odwrotne od tych najczęściej spotykanych. Wyniki te sugerują, że pewne zmiany w systemie edukacji mogłyby zredukować efekty ZS wśród kobiet i zwiększyć ich udział we wzmiankowanych dziedzinach.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość