Przeglądanie według Temat "political philosophy"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Filozofia polityczna Augusta Cieszkowskiego. Mesjanizm jako droga do odpolitycznionego uniwersalizmu(Uniwersytet Rzeszowski, 2024-06-13) Binek, MateuszRozprawa stanowi krytyczną analizę oraz komentarz do filozoficzno-politycznych aspektów myśli jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego mesjanizmu – Augusta Cieszkowskiego. W dysertacji zastosowano metodę rekonstrukcji poglądów filozofa wraz z opisem ich filozoficznych źródeł. Badania obejmują swym zasięgiem związki myśli Cieszkowskiego z filozofią G.W.F. Hegla, koncepcjami społecznymi C. H. de Saint-Simona i Ch. Fouriera oraz różnymi nurtami teologii i filozofii chrześcijańskiej. Analizując i badając znaczenie filozofii politycznej Cieszkowskiego zdecydowano się na wykorzystanie siatki pojęciowej oraz metod wypracowanych przez C. Schmitta. Ich zastosowanie pomogło lepiej zrozumieć specyfikę badanych teorii poprzez ich interpretację w świetle takich ujęć teoretycznych jak: uwzględnienie opozycji przyjaciel-wróg, pytanie o warunki możliwości ustanowienia globalnej wspólnoty politycznej oraz podkreślanie antropologicznego zakorzenienia koncepcji filozoficzno-politycznych. Zabieg ten pozwolił na ujawnienie, znajdujących się na marginesach omawianej twórczości, fundamentalnych twierdzeń i milcząco przyjętych przez Cieszkowskiego założeń, mających jednakże doniosłe konsekwencje teoretyczne. Rozprawę można odczytywać jako studium historyczno-filozoficzne oraz jako przykład próby przeprowadzenia testu hermeneutycznej mocy kategorii zawartych w dziełach Schmitta.Pozycja Myśl polityczna wybranych brytyjskich i francuskich filozofów nowożytnych wobec absolutyzmu(Uniwersytet Rzeszowski, 2020-07-09) Kwak, JakubGłównym celem dysertacji jest analiza filozofii politycznej wybranych myślicieli nowożytnych w kontekście dominującej w tym okresie formy rządów, jakim była monarchia absolutna. Nacisk położony został na próbę zaprezentowania relacji pomiędzy teoriami społecznymi formowanymi od XVI do XVIII wieku o realnymi przeobrażeniami politycznymi, które kształtowały obraz ówczesnej cywilizacji europejskiej. Rozprawa koncentruje się na myślicielach brytyjskich i francuskich, których idee były niezwykle wpływowe nie tylko w czasach nowożytnych, ale miały olbrzymie znaczenie również na gruncie późniejszych filozofii polityki. Ponadto kraje te odgrywały kluczową rolę w Europie tej epoki, zarówno na gruncie kulturowym jak i politycznym. Charakterystyczne były również odmienne drogi ewolucji instytucji państwowych, które ukształtowały diametralnie różne formy ustrojowe we wspomnianych mocarstwach. Francja stałą się niemalże wzorcowym przykładem funkcjonowania monarchii absolutnej w jej klasycznej postaci, stając się punktem odniesienia dla panujących na całym kontynencie, szczególnie w okresie panowania Ludwika XIV. Anglia natomiast, w wyniku gwałtownych i nierzadko konfliktów politycznych w XVII stuleciu pomiędzy dworem i parlamentem ostatecznie odrzuciła tę formę rządów. Po „Chwalebnej Rewolucji” z 1688 roku doszło tam do uformowania się ustroju mieszanego w postaci monarchii parlamentarnej, z dominującą rolą Izby Gmin, który stał się równocześnie inspiracją dla wielu kontynentalnych myślicieli epoki Oświecenia.Pozycja O roli pisarza rozważanej w powiązaniu z instytucjami republikańskimi, czyli Germaine de Staël i polityczność literatury(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Ciemińska, JoannaThis study aims to examine the civilizing impact that a writer should possess under a republican government, as expressed in Germiane de Staël’s works of literary and political theory. The redefinition of the art of writing carried out by Staël is analyzed in the context of French history at the turn of the 18th and 19th centuries, as it was an attempt to overcome the intellectual crisis caused by the political and cultural changes of that period. The classical opposition between a writer, a philosopher and an orator appears unproductive, as the free and „philosophical” word specific to the republican regime is engaged in the same emancipative and enlightening transfer of energy through the enthusiasm shared both by its addresser and receiver. Philosophy and liberty form one and find their fullest expression in literary production, which is considered as a parole, a vibrant, active word. Literature gains thus the status of an existential experience that shapes the human consciousness. Therefore the writer-philosopher is both the guarantee and the ‘work’ of a republican regime, the vector of a socio-political change, of liberation and lumières.