Logo Repozytorium UR
Zbiory i Kolekcje
Całe Repozytorium UR
  • Polski
  • English
Zaloguj się
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg tematu

Przeglądanie według Temat "poems"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk Przeglądaj
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
  • Wyniki na stronie
  • Opcje sortowania
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Edytorska lektura tomików wierszy Jerzego Ficowskiego, Elżbiety i Witolda Szwajkowskich, Agnieszki Frączek i innych w kontekście ćwiczeń logopedycznych
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ostasz, Maria; Pustuła, Marta
    The article is an attempt to look at a few selected volumes for a child’s addressee, which allows to indicate the aspects of evaluation to the buyers of such editions, and to the publishers to forecast the accuracy of composing such publications. The editorial reading was based on volumes of poems by Jerzy Ficowski, Elżbieta and Witold Szwajkowski, Marcin Brykczyński and Agnieszka Frączek in the context of speech therapy exercises. This editorial reading, also colloquially understood as “reading activity”, focused on the following phenomena: – bold, – italics, – highlighting with colour, – placing the text on a coloured background, – moving the information about the practised phonic sounds onto the margin, – placing the information about the practised phonic sounds and the age of the child in a live page, – font selection (serif/sans-serif), – change of the letter depending on the recipient of a given paragraph, etc. The observations concern the power of the educational (speech therapy) influence of the editorial material or the materiality of the book in the meaning of Roland Reuß. One can also try to say that this series of distinctions facilitates working with the text both for the speech therapist and the child. However, one should pay attention to the entire editorial and child-perspective of such editions. Not only the way of distinction itself is important, but the correspondingly clear contrasts between the used colours, writing degrees, spacing, etc. are preserved, remembering the fun and educational function of the type of publication for the child as a recipient, especially with speech therapy deficits.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    Pomiędzy „kiedyś” a „teraz”. Obecność twórczości Friedricha Hölderlina w tomiku Marcina Sendeckiego Do stu
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Maryjka, Wojciech
    Artykuł poświęcony jest obecności kontekstów literacko-biograficznych Friedricha Hölderlina w tomiku Marcina Sendeckiego Do stu (Poznań 2020). Na drodze analizy i interpretacji autor próbuje pokazać charakter i cel nawiązań Sendeckiego do konkretnych utworów niemieckiego poety oraz najważniejszych wątków jego biografii. Badacz uznaje też, że inspiracja Hölderlinem łączy się też z obchodzonym w 2020 roku jubileuszem 250-lecia jego urodzin.
  • Ładowanie...
    Obrazek miniatury
    Pozycja
    „Strasznie żywa jest ta śmierć” – o „Wierszach dośmiertnych” Zofii Zarębianki
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Jakubowska-Ożóg, Alicja
    „Pre-death poems / Wiersze dośmiertne” are the poet’s personal confessions, but also an attempt to tackle the topic of death experienced through the passing of relatives and friends. The crucial issues while encountering the problem of death are considerations on time and places that are, have been and will be important for a human being. The author, similarly to her earlier collections of poems, convinces the readers that every human action is imbued with meaning, sense as we are all searching for and incessantly trying to establish the aim of our activities. What is essential is that for the heroine who is a believer, death is not the end but it is the stage leading to salvation. The poet as an outstanding specialist in literary studies employs in those poems well-known motifs, uses paradox, contrast, she combines a naïve nursery rhyme with metaphysical dread, nevertheless, in all of those parts she remains authentic.

Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego redaguje Biblioteka UR

  • Regulamin Repozytorium UR
  • Pomoc
  • Zespół Redakcyjny
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka prywatności
  • Wyślij wiadomość