Przeglądanie według Temat "phraseological units"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Phraseologische Reihen in der Wirtschaftssprache(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Stroisz, JaninaThe paper discusses ‘phraseological chain’ (phraseological families) in modern business language. The analysis aims to illustrate its occurrence in German and Polish press texts. The study is based on samples from the following newspapers: “Frankfurter Allgemeine Zeitung”, “Handelsblatt”, “Wirtschaftswoche”, “Gazeta Wyborcza”, “Dziennik Gazeta Prawna” and “Rzeczpospolita”. The argumentation provided in the article is supposed to seek evidence to the claim that it is the given context that determines the idiomatic character of respective expressions. A deep analysis of various phraseological units allows to notice the parallel occurrence of idiomaticity. The adopted method of defining the semantic structure of a particular idiom or idiomatic expression enables to determine the scope of equivalence. The study also explores the question of how these phraseological units are cohesive to their context. The materials collected for the purpose of this paper might be implemented in further contrastive analysis of fixed expressions and idioms in German and Polish business language.Pozycja The analysis of modifications of phraseological units producing humorous effects in market advertising spots(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-10-18) Wilkosz, SylwiaFrazeologia stanowi kreatywny i malowniczy sposób wyrażania myśli, a przy tym jest powszechna i wykorzystywana przez rodzimych użytkowników danego języka na co dzień. Niniejsza dysertacja skupia się na semantycznej analizie związków frazeologicznych podlegającym różnorodnym modyfikacjom w kontekście reklamy, w celu osiągnięcia efektu humorystycznego. Materiał badawczy niniejszej pracy stanowi serię reklam promujących sieć supermarketu Biedronka. Przeprowadzona analiza – ilościowa i jakościowa – pozwala określić jakie elementy językowe zostały wykorzystane w połączeniu z jakimi innymi elementami komunikacyjnymi w celu uzyskania efektu humorystycznego. Przeprowadzone analizy pozwalają stwierdzić jakie strategie zostały wykorzystane, aby uzyskać zamierzone cele. Niniejsza praca badawcza składa się z trzech części. Pierwsza część, teoretyczna, w całości poświęcona jest zagadnieniom dotyczącym frazeologii, opisuje m.in. różne podejście do badań nad frazeologią, cechy charakterystyczne związków frazeologicznych, ale również co je determinuje. W drugiej części rozprawy zebrane zostały i zaprezentowane informacje dotyczące różnych teorii humoru, począwszy od tych najbardziej klasycznych do tych bardziej współczesnych. W ostatniej części dysertacji analizie jakościowej i ilościowej poddane zostają konkretne przykłady żartów słownych pochodzących z kampanii reklamowej Biedronki.Pozycja Лексемы простір/przestrzeń и місце/miejsce в украинских и польских фразеологических единицах(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Яковенко, Людмила ИвановнаThis paper is the analysis of the phraseological units with temporal and spatial components and their place in the Ukrainian and Polish languages. The word 'space' is only the component of several phraseological units in the Ukrainian language. In the Polish language, there is only one such unit. In the phraseology of those languages the 'space' is tightly interwoven with the 'place' – in the reality, society and human emotions. It is expressed through several dozens of phraseological units with the word 'place'. The ability to classify the phraseologisms with the 'place' component to distinct semantic groups gives evidence to the fact that this component is enacting the typical semes as the element of the phraseological unit.