Przeglądanie według Temat "orientalism"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Abd el-Kader o XIX-wiecznej Europie(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Gadamska-Serafin, RenataAs a consequence of being an Algerian leader in the struggle of the independence movement and anti-colonial war against France during the 19th century, Emir Abd el-Kader spent 5 years in a French prison. Later he visited Paris and other European cities on other occasions as well. These events in el-Kader’s life were excellent opportunities to become well acquainted with Western civilization. His work: “Call to the Intelligent, Warning to the Indifferent. Philosophical, religious, historical and related considerations” (Paris 1858) can be described not only as a philosophical work but also as a tactful worldview discussion and a well-balanced, though a little covert, critique of the modern civilization and Western Culture. Despite his enthusiasm for Western culture and its intellectual trends of the time, the Arab thinker saw the profound flaws in the modern, Cartesian rationalism. Being a true adherent to the Eastern beliefs of reason and religion as inseparable entities, el-Kader advocated their alliance also in the field of science. He regarded religion and science as complementary domains. He also reproached European scholars for the rejection of tradition as a source of truth, which he perceived as a mistake. During the time of colonial politics, which was based on political and religious confrontation, el-Kader wrote about the essential unity of all religions and a need for consensus between people of all creeds around uniform values. Abd el-Kader’s work remains to this day an interesting testimony of the 19th-century Europe’s reception by a true Eastern thinker coming from the world of Islam.Pozycja Colonial and Postcolonial Reception of Buddhism in British Literature from the mid-Nineteenth to the Twentieth Century(Uniwersytet Rzeszowski, 2018-09-24) Warchał, MałgorzataCelem niniejszej rozprawy jest prześledzenie motywów buddyjskich w literaturze brytyjskiej w oparciu o wybrane utwory literackie powstałe pomiędzy rokiem 1871 a 1998. Rozdział I zawiera przegląd filologicznych oraz archeologicznych prac mających na celu odkrycie źródeł buddyzmu oraz następujące w konsekwencji pojawienie się nauk o buddyzmie a także związanego z nim dyskursu. Przedstawiono w nim ponadto przegląd prób zdefiniowania natury brytyjskich spotkań z buddyzmem. Aby usytuować dyskurs o buddyzmie w ramach dyskursu orientalistycznego, autorka omawia definicję orientalizmu, nawiązując do dzieła Edwarda Saida oraz założenia krytyki postkolonialnej na postawie prac takich badaczy jak Homi Bhabha czy Gayatri Spivak. Rozdział II zawiera analizę trzech dzieł poetyckich powstałych w epoce wiktoriańskiej: The Story of Gautama Buddha and his Creed Richarda Phillipsa (1871), Sakya-Muni: The Story of Buddha (1887) Sidneya Arthura Alexandra oraz Światło Azji Edwina Arnolda (1879). Rozdział III, stanowi próbę prześledzenia motywów buddyjskich w powieści „Kim” Rudyarda Kiplinga. Rozdział IV przybliża motywy buddyjskie w wybranych dziełach literackich XX wieku autorstwa T.S. Eliota, Iris Murdoch, Aldousa Huxleya oraz Johna Fowlesa. Ostatni rozdział zawiera analizę dwóch powieści utopijnych, „Lost Horizon” Jamesa Hiltona oraz „Wyspy” Aldousa Huxleya.Pozycja „Szlachetna namiętność” – tematyka orientalna w twórczości Jana Potockiego(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-10-13) Kupiszewska, AnnaTematem rozprawy jest „szlachetna namiętność” Jana Potockiego, czyli – jak sam wyjaśniał – jego zainte-resowania Orientem. Owa pasja towarzyszyła hrabiemu przez całe życie. Była także istotnym elementem twór-czości literackiej oraz naukowej krajczyca. Celem pracy jest przedstawienie sposobów, za pomocą których hrabia zdobywał wiedzę na temat Wschodu. Oglądowi podda-no intelektualne oraz rzeczywiste wędrówki do Orientu autora Rękopisu znalezionego w Saragossie. Następnie poprzez analizę kulturową tekstów Potockiego pokazano efekty transpozycji tego niezwykle bogatego doświad-czenia w literaturę. Zdumiewająca wręcz polimorficz-ność dzieła hrabiego wymagała zastosowania rozmaitych narzędzi badawczych. Ze względu na specyfikę twór-czości orientalizującej, sięgnięto po instrumenty wypra-cowane w obrębie antropologii literatury, imagologii oraz komparatystyki. W dysertacji chciano udowodnić, iż wschodnie fascynacje Jana Potockiego były wyrazem szczerych, a nie jedynie wywołanych modą, zaintereso-wań. Jednocześnie interpretować je należy również jako świadectwo zmian dokonujących się w świadomości europejskiej (w tym również polskiej) w epoce Oświece-nia, pod wpływem kontaktów z kulturami pozaeuropej-skimi. Swoją postawą oraz twórczością literacką i nau-kową hrabia z pewnością miał w tych zmianach ważny udział.