Przeglądanie według Temat "lotnictwo"
Aktualnie wyświetlane 1 - 7 z 7
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Diagnostyka materiałowa w energetyce i lotnictwie – projekt z zastosowaniem wideodydaktyki(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Ciesielka, Marta; Żurek, ZbigniewW artykule omówiono zastosowanie metody wideodydaktyki w nauczaniu diagnostyki materiałowej w energetyce i lotnictwie. Metoda ta polega na tworzeniu filmów przez studentów, co ma na celu aktywne zaangażowanie ich w proces uczenia się. Projekt realizowany był na kierunku inżynieria metali jako innowacyjna forma zajęć projektowych. Każdy student tworzył film prezentujący zastosowania materiałów i technik spajania w tych dziedzinach. Studenci ocenili swoje zaangażowanie i osiągnięcia w projekcie, wyrażając pozytywne nastawienie do wideodydaktyki i jej skuteczności w uczeniu się.Pozycja Działania lotnictwa amerykańskiego i południowokoreańskiego w wojnie koreańskiej 1950-1953(2016-02-10) Taras, PiotrCelem pracy jest przedstawienie działań lotnictwa amerykańskiego i południowokoreańskiego w wojnie koreańskiej 1950-1953. Nie mniej w celu w miarę możliwości pełnego ukazania operacji lotniczych wojny koreańskiej w pracy zawarto informacje o działaniach prowadzonych przez siły powietrzne innych państw głównie ZSRR, ChRL, czy KRL-D. W rozdziale I przedstawiono przyczyny oraz ogólny przebieg konfliktu koreańskiego. Rozdziały II, III i IV przedstawiają działania lotnictwa. Zastosowano podział chronologiczno problemowy, wyznaczony przez najistotniejsze wydarzenia tej wojny, jak wejście do działań lotnictwa ZSRR czy przejście z etapu wojny manewrowej do etapu wojny pozycyjnej. I tak w rozdziale II omówiono działania lotnictwa w okresie do dnia 01 listopada 1950r., w tym działania w początkowym okresie wojny, działania strategiczne przeciwko infrastrukturze przemysłowej Korei Północnej czy pierwsze działania lotnictwa morskiego. W rozdziale II skupiono się na pierwszych operacjach lotnictwa ZSRR oraz udziale lotnictwa USA w odpieraniu ofensywy wojsk chińskich. Rozdział IV omawia operacje prowadzone przez lotnictwo od lipca 1951 do lipca 1953. Skupiono się na przedstawieniu działań w warunkach stabilizacji linii frontu, operacjach przeciwko systemowi transportowemu wojsk ludowych, działaniach nocnych czy działaniach prowadzonych przez lotnictwo pomocnicze, jak rozpoznawcze, transportowe czy działania śmigłowców. Do pracy dołączono liczne załączniki prezentujące między innymi - wykazy jednostek lotniczych, zestawienia zwycięstw powietrznych, dane statystyczne udziału lotnictwa.Pozycja Generał brygady Ludomił Rayski 1892-1977. Biografia wojskowa.(2015-07-09) Fac, LucjanGenerał brygady pilot inżynier Ludomił Rayski jest jedną z najbardziej kontrowersyjnych postaci w historii polskiego lotnictwa. Jest uznawany za twórcę nowoczesnego polskiego lotnictwa, którego rozwój oparł na wyposażeniu w samoloty polskich konstrukcji, wyprodukowane w polskich zakładach. Zwolennik etatyzmu. Współtwórca polskiego przemysłu lotniczego. Urodził się w Czasławiu pod Krakowem jako syn weterana powstania styczniowego, który wyemigrował do Turcji. Po ojcu otrzymał obywatelstwo tureckie. Żołnierz Legionów J. Piłsudskiego. W 1915 r. zmobilizowany do armii tureckiej. W lotnictwie tureckim do 1918. W 1919 r. wrócił do kraju wraz z Dywizją gen. L. Żeligowskiego. Twórca pierwszej polskiej eskadry bombowej. W latach 1922-1924 pracował w Departamencie Aeronautyki. Był zastępcą szefa Dep. gen. F.L. Levequa. W przewrocie majowym czynnie wsparł J. Piłsudskiego. W latach 1926-1939 stał na czele polskiego lotnictwa. W bardzo trudnych warunkach zależności służbowych udało mu się doprowadzić do rozwoju lotnictwa, które systematycznie przezbrajał w samoloty polskiej konstrukcji i produkcji. W marcu 1939 r. podał się do dymisji. Stał na czele Misji Zakupów w Wielkiej Brytanii. Po kampanii wrześniowej we Francji, a następnie w Wielkiej Brytanii pozostawał w konflikcie z Wodzem Naczelnym gen. W. Sikorskim. Z tego powodu zaciągnął się najpierw do Legii Cudzoziemskiej, a następnie do RAF. Latał jako pilot FERRY. W 1943 r. mianowany Inspektorem PSP na Środkowym Wschodzie. Latał bojowo w 1586 Eskadrze i 318 dywizjonie myśliwsko-rozpoznawczym. W trakcie powstania warszawskiego stracił córkę. Po wojnie pozostał na emigracji. Zmarł w Londynie w 1977 r.Pozycja Lotnictwo brytyjskie i niemieckie 1939-1945. Analiza porównawcza działań wojennych(2015-01-20) Jarosz, KrzysztofRozprawa doktorska podejmuje tematykę udziału Royal Air Force – sił lotniczych Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii, oraz Luftwaffe – sił lotniczych niemieckiej III Rzeszy, w trakcie II wojny światowej. Jest to opis ich udziału w konflikcie, a zwłaszcza analiza decyzji sztabów co do wizji, strategii i taktyki rozwoju i funkcjonowania lotnictwa. Praca zwraca uwagę nie tylko na przebieg poszczególnych operacji, zbadanie bilansu działań, czy ocenę skuteczności nalotów bombowych, ale także na decyzje sztabów co do kierunków działania i rozwoju lotnictwa, oraz przesłanek jakimi kierowali się dowódcy podejmując konkretne decyzje. Praca przedstawia zmagania RAF i Luftwaffe w ujęciu chronologicznym z podziałem na rywalizację poszczególnych rodzajów sił powietrznych, lotnictwa myśliwskiego, bombowego i morskiego, a także z uwzględnieniem operacji specjalnych, w których udział lotnictwa był znaczny. Tekst rozprawy podzielony jest na pięć rozdziałów, z których cztery pierwsze to krótki opis historii lotnictwa, oraz przedstawienie poszczególnych operacji i bitew z udziałem RAF i Luftwaffe w trakcie II wojny światowej. Ostatni rozdział, oraz zakończenie są syntezą wcześniejszych rozważań i stanowią podsumowanie całej pracy.Pozycja Ohne Flieger kein Sieg – Bez lotników nie ma zwycięstwa! Szkic z działań lotnictwa austro-węgierskiego i niemieckiego w przeddzień przełamania gorlickiego 1915 r. w świetle archiwaliów i literatury pamiętnikarskiej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021) Olejko, AndrzejStudium zamieszczone w niniejszym tomie prezentuje najnowszy stan badań nad tematyką powietrznych działań lotniczych nad Galicją – frontem wschodnim, przed przełomową operacją tarnowsko-gorlicką w 1915 r. Studium oparte jest na mało znanej bazie źródłowej, pokazuje wkład sił powietrznych w powstanie planu przełamania gorlickiego z 1915 r., które nie doczekało się profesjonalnego opracowania z wykorzystaniem bazy źródłowej obu walczących stron. Nie wypełniają tej luki opracowania, które ukazały się na polskim rynku księgarskim w 2015 i 2018 r.Pozycja Powstanie i rozwój ośrodka lotniczego w Rzeszowie w latach 1946-2013 - przemysł, sport, nauka, edukacja.(Uniwersytet Rzeszowski, 2025-01-09) Dudek, MateuszW niniejszej pracy została nakreślona historia powstania rzeszowskiego ośrodka lotniczego, oraz jego rozwój w latach 1946 – 2013. Celem autora było ukazanie jak przebiegał rozwój lotnictwa w Rzeszowie na wielu płaszczyznach: sportu, przemysłu i edukacji. Ze względu na to w jaki sposób powstawał rzeszowski ośrodek lotniczy, wszystkie te płaszczyzny były ze sobą połączone. Budowa ośrodka lotniczego w Rzeszowie realizowana była po wojnie od podstaw, w mieście praktycznie bez żadnej historii lotniczej. Utworzenie Aeroklubu Rzeszowskiego dało mocny impuls wszystkim entuzjastom lotnictwa w Rzeszowie. Powstał on jako jeden z pierwszych w powojennej Polsce, na wiosnę 1946 r. Rozwój aeroklubu był dynamiczny, dzięki czemu przyciągał zdolną młodzież, która to w latach 70-tych, oraz 80-tych odnosiła olbrzymie sukcesy w zawodach międzynarodowych. Rozwijające się w latach 60-tych i 70-tych zakłady WSK PZL Rzeszów, spowodowały wzrost zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę inżynierską, toteż z inicjatywy dyrektorskiej WSKPZL Rzeszów, powstała najpierw wieczorowa Szkoła Inżynierska, a następnie po latach Politechnika Rzeszowska. W latach 70-tych w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie kadr lotniczych, powstał w Rzeszowie Ośrodek Szkolenia Personelu Lotniczego, kształcący pilotów samolotów cywilnych, oraz pracowników obsługi naziemnej.Pozycja Użycie czechosłowackiej broni pancernej i lotnictwa w Operacji Karpacko-Dukielskiej 1944 r.(2015-11-17) Haník, DanielCelem niniejszej rozprawy jest pokazanie w jaki sposób użycie czechosłowackiej broni pancernej i lotnictwa wpłynęło na przebieg Operacji Karpacko-Dukielskiej w 1944 r. Rozprawa składa się z siedmiu rozdziałów zasadniczych, ze wstępu, zakończenia, bibliografii, wykazu map, tabeli, indeksu nazwisk, indeksu nazw geograficznych i aneksu. W pierwszym rozdziale poruszone zostały kwestie związane z sytuacją wojskowo-polityczną, która wpłynęła na formowanie czechosłowackich sił zbrojnych na Froncie Wschodnim w czasie II wojny światowej. W drugim rozdziale poddano szczegółowej analizie obszar, na którym rozegrała się Operacji. Kolejny, trzeci rozdział, Autor poświęcił Operacji, natomiast w czwartym przybliżono szlak bojowy 1. CzKA w ramach Operacji. Kwestia 1. Czechosłowackiej Samodzielnej Brygady Pancernej, która brała udział w opisywanych wydarzeniach została przedstawiona w piątym rozdziale. W szóstym rozdziale przedstawiono historię lotników 1. Czechosłowackiego Pułku Myśliwskiego, którzy brali udział w Słowackim Powstaniu Narodowym. Ostatni, siódmi rozdział, zawiera ocenę czechosłowackich jednostek pancernych i lotniczych w opisywanych wydarzeniach oraz wpływ doświadczeń operacyjnych na kształtowanie się czechosłowackich sił zbrojnych w latach 1945-1948.