Przeglądanie według Temat "leisure"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Leisure as an instrument of integrating diasporas in Victorian Manchester(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Kiersnowska, BeataThe paper aims to discuss some aspects of the recreational policy of Manchester authorities in the Victorian period as an integrating instrument for the city’s diasporas. Throughout the period, industrialisation and urban growth continued to attract to the city migrants from different parts of the United Kingdom as well as overseas. In the first half of the nineteenth century, the Irish, Germans, Armenians, Italians, Polish, Russian and German Jews settled in different parts of Manchester, often forming isolated communities. This uprooted, ethnically, religiously, politically and socially diversified population lacked cohesion and a sense of community which contributed to the city’s mounting social problems. Therefore, the municipal authorities and enlightened members of the city bourgeoisie sought ways to integrate this diversified populace by instilling in them a sense of community. They envisaged leisure and recreation as a sphere in which the English middle-class cultural model based on certain moral and social principles could be extended to the lower social classes and minority groups. In order to achieve this aim different kinds of leisure activities were actively promoted and cultural and recreational facilities were established. Particularly important among those were free public amenities, such as public libraries and parks where different social and ethnic groups could come in contact. Thus in Victorian Manchester leisure and recreation apart from having entertaining and recuperative powers also played an important role in building a sense of belonging to the place and cohesive hierarchical community.Pozycja Nowe rozwiązania prawne jako źródło zmian w edukacji i organizacji turystyki szkolnej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2016) Nizioł, AnnaRóżne formy imprez turystycznych z udziałem dzieci i młodzieży mogą mieć istotny wpływy na ich rozwój i wychowanie. Korzyści wynikające z takich aktywności nabierają jeszcze większego znaczenia w kontekście współczesnego stylu życia młodych osób, który został zdominowany przez bierne formy spędzania czasu wolnego, komputer, internet, TV i niezdrowe odżywianie. Aby móc konkurować z komputerem i zachęcić dzieci oraz młodzież do wyjazdów turystycznych, należy szczególnie zadbać o ciekawe programy wycieczek, rajdów, spływów czy obozów. Jednocześnie, programując imprezy turystyczne i planując czynności organizacyjne, należy uwzględniać obowiązujące przepisy prawne, aby zapewnić bezpieczeństwo uczestników. Ruch krajoznawczo-turystyczny w szkołach jest normowany przez przepisy, które są wyznaczane i dekretowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W tym zakresie ustawodawca dokonał w ostatnich latach pewnych zmian. Niniejszy artykuł przybliża i porządkuje najświeższe zmiany legislacyjne dotyczące organizacji wycieczek szkolnych i innych typów szkolnych imprez turystycznych oraz nowych zasad organizowania i nadzorowania wypoczynku dzieci i młodzieży.