Przeglądanie według Temat "filozofia polityczna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Filozofia polityczna Augusta Cieszkowskiego. Mesjanizm jako droga do odpolitycznionego uniwersalizmu(Uniwersytet Rzeszowski, 2024-06-13) Binek, MateuszRozprawa stanowi krytyczną analizę oraz komentarz do filozoficzno-politycznych aspektów myśli jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego mesjanizmu – Augusta Cieszkowskiego. W dysertacji zastosowano metodę rekonstrukcji poglądów filozofa wraz z opisem ich filozoficznych źródeł. Badania obejmują swym zasięgiem związki myśli Cieszkowskiego z filozofią G.W.F. Hegla, koncepcjami społecznymi C. H. de Saint-Simona i Ch. Fouriera oraz różnymi nurtami teologii i filozofii chrześcijańskiej. Analizując i badając znaczenie filozofii politycznej Cieszkowskiego zdecydowano się na wykorzystanie siatki pojęciowej oraz metod wypracowanych przez C. Schmitta. Ich zastosowanie pomogło lepiej zrozumieć specyfikę badanych teorii poprzez ich interpretację w świetle takich ujęć teoretycznych jak: uwzględnienie opozycji przyjaciel-wróg, pytanie o warunki możliwości ustanowienia globalnej wspólnoty politycznej oraz podkreślanie antropologicznego zakorzenienia koncepcji filozoficzno-politycznych. Zabieg ten pozwolił na ujawnienie, znajdujących się na marginesach omawianej twórczości, fundamentalnych twierdzeń i milcząco przyjętych przez Cieszkowskiego założeń, mających jednakże doniosłe konsekwencje teoretyczne. Rozprawę można odczytywać jako studium historyczno-filozoficzne oraz jako przykład próby przeprowadzenia testu hermeneutycznej mocy kategorii zawartych w dziełach Schmitta.Pozycja Myśl polityczna wybranych brytyjskich i francuskich filozofów nowożytnych wobec absolutyzmu(Uniwersytet Rzeszowski, 2020-07-09) Kwak, JakubGłównym celem dysertacji jest analiza filozofii politycznej wybranych myślicieli nowożytnych w kontekście dominującej w tym okresie formy rządów, jakim była monarchia absolutna. Nacisk położony został na próbę zaprezentowania relacji pomiędzy teoriami społecznymi formowanymi od XVI do XVIII wieku o realnymi przeobrażeniami politycznymi, które kształtowały obraz ówczesnej cywilizacji europejskiej. Rozprawa koncentruje się na myślicielach brytyjskich i francuskich, których idee były niezwykle wpływowe nie tylko w czasach nowożytnych, ale miały olbrzymie znaczenie również na gruncie późniejszych filozofii polityki. Ponadto kraje te odgrywały kluczową rolę w Europie tej epoki, zarówno na gruncie kulturowym jak i politycznym. Charakterystyczne były również odmienne drogi ewolucji instytucji państwowych, które ukształtowały diametralnie różne formy ustrojowe we wspomnianych mocarstwach. Francja stałą się niemalże wzorcowym przykładem funkcjonowania monarchii absolutnej w jej klasycznej postaci, stając się punktem odniesienia dla panujących na całym kontynencie, szczególnie w okresie panowania Ludwika XIV. Anglia natomiast, w wyniku gwałtownych i nierzadko konfliktów politycznych w XVII stuleciu pomiędzy dworem i parlamentem ostatecznie odrzuciła tę formę rządów. Po „Chwalebnej Rewolucji” z 1688 roku doszło tam do uformowania się ustroju mieszanego w postaci monarchii parlamentarnej, z dominującą rolą Izby Gmin, który stał się równocześnie inspiracją dla wielu kontynentalnych myślicieli epoki Oświecenia.