Przeglądanie według Temat "dystopia"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Między utopią a melancholią – w poszukiwaniu światów niemożliwych(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-09-15) Stec, ŁukaszRozprawa doktorska została poświęcona związkom melancholii i utopii, ze zwróceniem uwagi na ich wzajemne przenikanie w tekstach literackich, wyróżniających się cechami utopijności. Przedmiotem szczegółowej analizy są utwory dystopijne, które określane są jako „trylogia dystopijna”: „My” E. Zamiatina, „Nowy wspaniały świat” A. Huxley'a oraz „Rok 1984” G. Orwella. Przedstawiają one „idealny” świat, zwracając uwagę na mroczną stronę myślenia utopijnego; z tego też powodu określane są jako utopie negatywne w odróżnieniu od pozytywnych, które ukazują idealnie urządzony świat. Ten ostatni jawił się przybyszowi jako emanacja raju, będąc jednocześnie zupełnym zaprzeczeniem tego, co odwiedzający znał ze swojego własnego otoczenia. W przypadku dystopii, poznajemy świat oczami głównego bohatera, który pod wpływem niejasnych dla niego okoliczności zaczyna podawać w wątpliwość otaczającą rzeczywistość. Odczuwa jednocześnie swoją obcość względem innych. To doświadczenie można odczytywać jako odczuwanie melancholii, która „wprasza” się do utopii i podkopuje fundament jej istnienia. Aby ukazać zależność między utopią a melancholią wybrano powieści, W przedstawieniu wyżej wspomnianych wątków i motywów posłużono się literaturą pomocniczą. Jednym z ważniejszych dzieł była praca niemieckiego socjologa Wolfa Lepeniesa „Melancholie und Gesellschaft” („Melancholia i społeczeństwo”).Pozycja Utopie i dystopie w kinematografii science fiction po roku 1989. Studium historyczno-kulturoznawcze(Uniwersytet Rzeszowski, 2019-10-10) Kutyła, DamianZakres tematyczny niniejszej pracy obejmuje recepcję utopizmu w kinematografii science fiction na przełomie XX i XXI wieku. W swojej rozprawie za cezurę przyjąłem rok 1989, gdyż to właśnie od tego czasu zauważalna staje się ewolucja filmowych obrazów science-fiction, biorących na swój warsztat artystyczny zjawisko utopizmu. Rozprawa dzieli się na trzy części. Część pierwsza – Geneza i klasyfikacja toposu utopii ma charakter stricte filozoficzny. Jest ona przekrojowym, opisowo-analitycznym opracowaniem, opisującym zagadnienie utopizmu, i jego zastosowanie w odniesieniu do ponadczasowego marzenia o „nowym wspaniałym świecie”. Część druga – Utopizm a kino science-fiction - charakterystyka po roku 1989 ma charakter historyczny, a ściślej mówiąc historiograficzny. Tym samym w sposób opisowoanalityczny nakreśla metodologię przeprowadzanych badań. Część trzecia – Audiowizualne formy przedstawiania utopii w filmach science fiction po roku 1989 ma charakter kulturoznawczy, a ściślej mówiąc, filmoznawczy. Ta część pracy skoncentrowana jest na opisowym ujęciu przejawiania utopizmu w kinematografii fantastyczno-naukowej w badanym okresie przełomu XX i XXI stulecia. Do rozprawy dołączony jest aneks zawierający wybrane kadry z filmów analizowanych w rozprawie.