Przeglądanie według Temat "apokalipsa"
Aktualnie wyświetlane 1 - 3 z 3
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Apokalipsa w krypcie grobowej. Polichromia Joanny Piech i Romana Kalarusa w podziemiach katowickiej katedry(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Makówka, LeszekW krypcie grobowej biskupów katowickich, znajdującej się w podziemiach śląskiej katedry, powstała w 2017 roku polichromia inspirowana przesłaniem ostatniej księgi Pisma Świętego, Apokalipsy według św. Jana. Autorami projektu i wykonawcami są katowiccy artyści Joanna Piech i Roman Kalarus. Apokalipsa zapowiada nadejście panowania Bożego, czego symbolem jest obraz Nowego Jeruzalem rozplanowany na centralnej ścianie krypty. Pozostałe przedstawienia nawiązują do dramatycznych wydarzeń poprzedzających ostateczne zwycięstwo Boga. Polichromia jest kolejną monumentalną realizacją artystów we wnętrzach kościelnych. Podobnie jak we wcześniejszych pracach wykorzystali oni własne doświadczenia artystyczne: Piech – graficzki, Kalarus – plakacisty. Formalnie ekspresję przedstawienia niesie mocna paleta barwna. Artyści użyli barw w ich podstawowych tonach o głębokim nasyceniu. Siłę wyrazu wzmacniają wręcz agresywne kontrasty kolorystyczne. Niewątpliwie katowicka polichromia stanowi ważny przykład współczesnego malarstwa ściennego w przestrzeni kościelnej.Pozycja Figury wzniosłości w twórczości Stefana Chwina(2015-09-08) Wojtowicz-Maryjka, PaulinaProblematyka pracy dotyczy obecności i znaczenia kategorii wzniosłości oraz jej różnorodnych płaszczyzn w twórczości Stefana Chwina. Autorka ukazuje wymiary dzieł gdańskiego pisarza, w których doświadczenie wzniosłości odgrywa istotną rolę sensotwórczą. Analiza i interpretacja powieści, esejów oraz fragmentów dzienników Chwina zmierza nie tylko do utworzenia katalogu motywów, zjawisk czy przedmiotów, za pomocą których autor Hanemanna wywołuje efekt wzniosłości, ale pozwala na ukazanie znaczenia doświadczenia wzniosłości dla całego jego pisarstwa. Autorka rozpoczyna pracę od opisu samego pojęcia wzniosłości, przedstawia jej najważniejsze definicje i sposoby rozumienia na przestrzeni wieków. W kolejnych rozdziałach badaczka rozpatruje fragmenty powieści, w których gdański pisarz sięgnął po nawiązania do malarstwa Caspara Davida Friedricha, analizuje powieściowe obrazy Gdańska, które przedstawiają Miasto jako miejsce uwznioślone oraz zajmuje się badaniem motywów, w których wzniosłość ma odcień apokaliptyczny (m.in. ekfrazy Sądu Ostatecznego Hansa Memlinga i Michała Anioła). Autorka przekonuje, że powracające w utworach Chwina figury wzniosłości stanowią świadectwo specyficznego, estetycznego i metafizycznego przeżywania świata. Ten szczególny rodzaj modelowania rzeczywistości jawi się jako wymowny znak rozpoznawczy powieści Chwina, który udowadnia jednak, że spojrzenie na świat przez pryzmat wzniosłości jest bliskie każdemu człowiekowi, ponieważ zmusza do rozważenia problemów uniwersalnych.Pozycja Zombie nad Wisłą. Na marginesie powieści Igora Ostachowicza i Jacka Dehnela(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Piechota, DariuszThis article is an attempt to answer the question why zombie motif is so popular in contemporary Polish literature. The author analyses two novels („Noc żywych Żydów” by Ostachowicz, „Ale z naszymi umarłymi” by Dehnel) in which zombies appear. In Ostachowicz’s novel they symbolize Jewish people, who were killed during the 2nd World War. In his story the writer indicates the fact that Polish society has forgotten about their existence. Whereas in Dehnel’s novel zombie symbolizes fascism which is rising in contemporary Poland. It is worth mentioning that both writers use post-apocalyptic genre to talk about fears and prejudice of Polish society. What is more, the writers indicate that violence is now a huge problem in Poland. This convention seems to be the most adequate to discuss about moral condition of society.