Przeglądanie według Temat "Tadeusz Boruta"
Aktualnie wyświetlane 1 - 5 z 5
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Contemporary artist and the sacrum. Metaphysical themes in the work of Tadeusz Boruta, Stanisław Białogłowicz and Tadeusz Wiktor(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011-12) Ryba, GrażynaW lutym 2009 roku, w związku z inauguracją rzeszowskiego Centrum Dokumentacji Współczesnej Sztuki Sakralnej, zorganizowano niewielką ekspozycję „Wyrazić Niewyrażalne”, której celem było skrótowe i syntetyczne przedstawienie sposobu wyrażenia doznań i refleksji o charakterze metafizycznym, dominujących w sztuce współczesnej wyrosłej z tradycji kultury judeochrześcijańskiej. Zaprezentowano prace trzech artystów związanych z miejscowym uniwersytetem, a reprezentujących odmienne nurty malarstwa współczesnego: Tadeusz Wiktor (ur. 1946), abstrakcjonista, pokazał kompozycję Ikona dla Stanisława. Modlitwa za Ojca (1993), Stanisław Białogłowicz (ur. 1947), inspirujący się sztuką ikony, przedstawił Zapis ukryty według ikony Święty Łukasz malujący Hodegetrię (2006), a Tadeusz Boruta (ur. 1957), łączony z nurtem figuracji, wystawił obraz Niewierny Tomasz (1999). Tadeusz Boruta zdaje się odrzucać w swojej pracy doświadczenie zbiorowe w poszukiwaniach Boga, podkreślając ich indywidualny i subiektywny charakter. Jego obraz ukazuje zarazem jakby pierwszy etap procesu twórczego, polegający na poznaniu, doświadczeniu i zrozumieniu. Stanisław Białogłowicz ujął kolejny etap – proces kreacji, natomiast Tadeusz Wiktor zaakcentował w swoim dziele aspekt komunikacji – doświadczenia Absolutu w relacji do drugiego człowieka, który jako odbiorca wizji artysty został dokładnie określony. Natomiast żaden z artystów nie podjął się samego ukazania Niewyrażalnego. Jest to przejaw zjawiska symptomatycznego dla sztuki współczesnej.. Należy je wiązać z narastającym na przestrzeni ostatnich dwu wieków indywidualizmem i subiektywizmem, przejawiającym się też w postawach twórców i ich stosunku do otaczającej rzeczywistości.Pozycja Nowa stała wystawa sztuki pt. „XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej” w Muzeum Narodowym w Krakowie, w której eksponowany jest obraz Tadeusza Boruty pt. „Ślad” z cyklu „Via Crucis”.(2021-10-15) Boruta, TadeuszObraz Boruty znalazł się w nowej, stałej wystawie Muzeum Narodowe w Krakowie zatytułowanej XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej, która została otwarta 15 października 2021 roku, po ponad 10latach od eksponowania poprzedniej kolekcji. Stanowi ona przegląd wielości zjawisk i tendencji artystycznych, które pojawiły w Polsce w ostatnich 120 latach. Prezentuje twórczość polskich artystów działających na przełomie XIX i XX wieku (secesja, Młoda Polska, ekspresjonizm), w okresie międzywojnia (ekspresjoniści, formiści, koloryści, twórcy awangardowi), w czasach powojennych do roku 1989 (socrealizm, taszyzm, malarstwo materii, surrealizm, ekspresjonizm abstrakcyjny, nowa figuracja, sztuka zaangażowana, abstrakcja geometryczna i konceptualizm), a także w ostatnim trzydziestoleciu. Są tu dzieła najwybitniejszych twórców od Wyspiańskiego, Malczewskiego po artystów współczesnych. Wystawa ukazuje w sposób przekrojowy najważniejsze zjawiska, kierunki, prądy artystyczne poprzez wybitne dzieła z kolekcji Muzeum, która to należy do najważniejszych w kraju. Została ona przygotowana przez zespół kuratorów pod kierownictwem prof. A. Szczerskiego. Wystawie towarzyszy monografia pod tytułem „XX+XXI. Galeria Sztuki Polskiej - Muzeum Narodowe w Krakowie”, str.375, ISBN 978-83-7581-341-8. Jest to praca zbiorowa pod redakcją Magdaleny Czubińskiej. Album składa się z dwóch części. W pierwszej przedstawiono historię galerii sztuki współczesnej w Muzeum Narodowym w Krakowie, sięgającą początków tej instytucji (1879), omówiono też bliżej jej zbiory, w tym kolekcję malarstwa, rzeźby, prac graficznych, ceramicznych oraz szkła. W drugiej części zaprezentowano około 200 wybranych dzieł wielu z nich towarzyszą opisy pozwalające umiejscowić je w kontekście twórczości ich autorów, a także powiększenia ukazujące istotne szczegóły czy fakturę prac. Uzupełnieniem albumu jest spis obiektów, które można zobaczyć w nowo powstałej galerii.Pozycja Nowe spojrzenie na wątki ikonograficzne w twórczości Grzegorza Bednarskiego i Tadeusza Boruty(Wydział Sztuki UR, 2018-12) Rucka-Marmaj, DorotaLooking at the art of Grzegorz Bednarski and Tadeusz Boruta, we enter an area of searching for values and the truth. The artists with heightened religious, intellectual and artistic awareness reach freely for fundamental themes, finding in them an inexhaustible source of inspiration. The reality they create sparkles with diversity and abundance of iconographic motifs taken from religious painting of the centuries gone by. From the beginning of their artistic way with its roots in independent culture, they focused on putting issues in the context of theology, on guiding one towards the elements facilitating the proper identification of the subject of the presentation, finally, on showing its multi-aspect immersion in European iconographic tradition. What must have influenced creating a new look at Christian iconography is the curiosity and courage of the artists, their desire for cognition – for probing into and exploring one’s own existential space. Getting to God and discovering him – emphasizing religiousness through prosaic, completely secular elements.Pozycja Obraz T. Boruty na wystawie „Premiera Muzeum”,(2019-10-16) Boruta, TadeuszObraz Tadeusza Boruty „Forma na Polonię, na chleb powszedni, na opłatek, na babkę świąteczną i baranka wielkanocnego” (275 x 180 cm obraz olejny na płótnie, 2000r.) został wystawiony na wystawie „Premiera Muzeum”, inauguracyjnej ekspozycji nowo otwartego muzeum w Warszawie: Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego. Był on zwornikiem jednej z 9 przestrzeni ekspozycji, która od tytułu tego obrazu jest nazwana „Forma Polonia”. Jednocześnie obraz ten został włączony w stałą kolekcję tego Muzeum, które, co istotne dla prestiżu placówki, ma status Muzeum Narodowego. Mt 5,14 | Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego to jedno z najwyżej i najbardziej oryginalnie usytuowanych muzeów w Polsce. Kontekst umieszczenia obrazu Tadeusza Boruty na ekspozycji opisuje recenzent: „Centralne miejsce w strefie zajmuje ekspozytor z sukienką oraz kopią obrazu Czarnej Madonny. Naprzeciwko znajduje się dzieło Tadeusza Boruty „Forma Polonia” ukazujący symbole obecne od wieków w życiu Polaków. To skonfrontowanie formy i treści, jakie uosabia jasnogórska ikona”. O randze tego nowego muzeum i jego kolekcji świadczy obecność na jego otwarciu, m.in.: Prezydenta RP Andrzeja Dudy, Wicepremiera Piotra Glińskiego, Kardynała Kazimierza Nycza. W kolekcji nowego muzeum są dzieła, m.in.: Stefana Gierowskiego, Jerzego Kaliny, Aldony Mickiewicz, Piotra Młodożeńca, Krzysztofa Skórczewskiego, Mariana Czapli. Informacje i relacje z ekspozycji „Premiera Muzeum” były niemal we wszystkich telewizyjnych programach informacyjnych.Pozycja Sens egzystencji i sztuki w świetle obrazu Pieta Tadeusza Boruty(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2011-12) Haake, MichałRozprawa podejmuje problematykę metodologii historii sztuki i obiera za cel wykazanie na podstawie interpretacji jednego obrazu, Piety Tadeusza Boruty, konieczności poddania analizie sposobu, w jaki przedstawienie malarskie (motywy, forma, kolor, faktura) odnosi się do płaszczyzny obrazu. Wyłaniające się z niej wielowarstwowe znaczenie dzieła Boruty polega na uzmysławianiu wpisania znieruchomiałych postaci w strukturę czasowości, w której zostają wyróżnione „przedtem”, „potem” oraz związane z widzem „teraz”. W strukturze tej zawiera się przesłanie o istocie i misji ziemskiego życia Chrystusa, a zarazem o kierowanym do każdego człowieka wcieleniu Boga, jakie dokonuje się w Eucharystii.