Przeglądanie według Autor "Wilkosz, Sylwia"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja A comparative analysis of Polish and English idioms containing words from bird class(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2015) Wilkosz, SylwiaThe principle aim of the article is to shed light on the differences between Polish and English idioms containing words from BIRD class. Among the illustrated examples some of the Polish instances include “mieć kaczy chód”, “głupia gęś” or “ptasi móżdżek” in comparison to their English equivalents. Additionally, the English cases concerning idioms outlined in the article involve “to take to something like a duck to water, to kill the goose that lays the golden eggs” or “to count one’s chickens”, etc. The article consists of three main parts. The first one presents a brief description of the phraseological unit in general as well as it constitutes an attempt to classify different types of the units and an abundance of the terminology connected with the phenomenon. Moreover, the next section explains in detail what exactly the term “idiom” denotes according to diverse authors, i.e. Seidl, Weinreich, etc. Furthermore, in the last part of the article the idioms with words from the class BIRD are analysed. Not only particular examples of the idioms are compared with their equivalents in another language but also the origin of the presented idioms is clarified. Finally, all the conclusions are listed in the summary.Pozycja The analysis of modifications of phraseological units producing humorous effects in market advertising spots(Uniwersytet Rzeszowski, 2022-10-18) Wilkosz, SylwiaFrazeologia stanowi kreatywny i malowniczy sposób wyrażania myśli, a przy tym jest powszechna i wykorzystywana przez rodzimych użytkowników danego języka na co dzień. Niniejsza dysertacja skupia się na semantycznej analizie związków frazeologicznych podlegającym różnorodnym modyfikacjom w kontekście reklamy, w celu osiągnięcia efektu humorystycznego. Materiał badawczy niniejszej pracy stanowi serię reklam promujących sieć supermarketu Biedronka. Przeprowadzona analiza – ilościowa i jakościowa – pozwala określić jakie elementy językowe zostały wykorzystane w połączeniu z jakimi innymi elementami komunikacyjnymi w celu uzyskania efektu humorystycznego. Przeprowadzone analizy pozwalają stwierdzić jakie strategie zostały wykorzystane, aby uzyskać zamierzone cele. Niniejsza praca badawcza składa się z trzech części. Pierwsza część, teoretyczna, w całości poświęcona jest zagadnieniom dotyczącym frazeologii, opisuje m.in. różne podejście do badań nad frazeologią, cechy charakterystyczne związków frazeologicznych, ale również co je determinuje. W drugiej części rozprawy zebrane zostały i zaprezentowane informacje dotyczące różnych teorii humoru, począwszy od tych najbardziej klasycznych do tych bardziej współczesnych. W ostatniej części dysertacji analizie jakościowej i ilościowej poddane zostają konkretne przykłady żartów słownych pochodzących z kampanii reklamowej Biedronki.