Przeglądanie według Autor "Puzio, Anna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Kreacje męskich bohaterów w powieści Fizyka smutku Georgiego Gospodinowa(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024) Puzio, AnnaThe subject of the paper will be to discuss the creation of the main character of the novel Physics of Sorrow by Georgi Gospodinov, who – because of the ability to impersonate various beings – sees through the eyes of others, hears sounds that reach his ears, sympathizes with their fear, sadness, joy. The analysis and interpretation of the Bulgarian novelist’s work will focus on male characters: the boy, and also the Minotaur imprisoned and their emotional world. An important place in the novel is occupied by the space of the labyrinth, organizing the narrative, both in the context of weaving individual threads and constructing a hybrid, fragmentary text. The work is full of self-referential threads (there are many reflections related to writing and the idea that only what is written can survive) and autobiographical threads which lead to perceiving the evoked space of the labyrinth as a consistently developed artistic strategy.Pozycja Twórczość dramaturgiczna Anny Świrszczyńskiej(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-06-19) Puzio, AnnaPraca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszej części – „Odkrywanie rzeczywistości – budowanie świata (nie)możliwego” – skupiam się na biografii Anny Świrszczyńskiej. Z owych tekstów wyłania się obraz Anny Świrszczyńskiej jako artystki, która poprzez pisanie chce wpływać na rzeczywistość. Interesuje mnie dojrzewanie kobiety i artystki oraz miejsce, jakie w owym procesie zajmują zapomniane lub bardzo rzadko komentowane teksty dramatyczne. Kolejne rozdziały zawierają analizy wybranych utworów. Wstępne rozpoznania twórczości dramatycznej Anny Świrszczyńskiej pozwalają na wyodrębnienie trzech zasadniczych zagadnień dominujących w jej dramatach: związanych z mitem, cielesnością oraz walką o własną tożsamość. W drugim rozdziale zatytułowanym „Kreacyjne poszukiwania – w kręgu antycznych tematów i religii (Orfeusz, Człowiek i gwiazdy, Misterium piętnastowieczne, Święty i diabeł)” badam recepcję mitu, w tym problem posłużenia się kostiumem mitycznym jako odpowiedź na doświadczenia wojenne. W trzecim rozdziale „Cielesne projekcje świata (kobiecego) (Rozmowa z własną nogą)” rozważam wątek nierozłącznego z ludzką egzystencją uwikłania w cielesność. W ostatnim rozdziale: „Śmiech szaleńca, ekstaza człowieka. Próby ocalenia (Czarny kwadrat)” dokonuję analizy miniatury dramatycznej Czarny kwadrat, w której jednostka postawiona zostaje wobec naporu żelaznych praw świata. Istotnym elementem tworzenia, ujawniającym się w dramatach Świrszczyńskiej jest rola wyobraźni, intuicji, te zaś nierzadko prowadzą do eksperymentowania formą oraz problematyzowania poruszanych wątków.