Przeglądanie według Autor "Krygowska, Krystyna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Determinants of women’s behavior in breast cancer prevention(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Nagórska, Małgorzata; Aksamit, Magdalena; Krygowska, Krystyna; Bassara-Nowak, DorotaIntroduction. According to statistics, breast cancer is the second leading cause of death in Poland. Progress in treatment and diagnosis gives an opportunity of a quick diagnosis, but women are reluctant to undergo prophylaxis screening. Aim. To identify women’s attitudes about breast cancer prophylaxis. Material and methods. The diagnostic survey was conducted in a group of 200 women. The research tool was the questionnaire developed by the authors. Results. Knowledge about breast cancer and prophylaxis was on an average level. Nearly half of the women surveyed (45.5%) declared that they do not ask for a breast examination while visiting a gynecologist. Only 26.8% of the surveyed women were systematically subjected to preventive examinations for breast cancer, while 18.7% of them performed breast self-examination. Every fifth respondent used invitation for a free mammogram. Conclusion. The women’s knowledge about breast cancer is average, but it does not translate into their attitudes towards the prevention of this cancer. Most women niether perform breast self-examination nor benefit from free prophylaxis programs. Younger respondents most often use the Internet. Education and place of residence do not affect the participation of women in preventive examinations for breast cancer.Pozycja Wpływ edukacji kobiet ciężarnych w szkołach rodzenia w województwie podkarpackim na częstość występowania depresji poporodowej(Uniwersytet Rzeszowski, 2023-10-19) Krygowska, KrystynaTytuł. Wpływ edukacji kobiet ciężarnych w Szkołach Rodzenia w województwie podkarpackim na częstość występowania depresji poporodowej. Wprowadzenie. Uczestnictwo w Szkole Rodzenia umożliwia przyszłym rodzicom świadomie przeżyć ciążę, przygotować się do porodu, połogu i opieki nad noworodkiem. Cel pracy. Celem niniejszej pracy jest ocena wpływu uczestnictwa w zajęciach Szkoły Rodzenia na częstość występowania objawów depresji poporodowej. Materiał i metody. Zgromadzony materiał obejmuje kohortę położnic z województwa podkarpackiego ogółem stanowiących 200 osób tj. 100 położnic będących grupą uczestniczek zajęć Szkoły Rodzenia (grupa badana) i 100 osób będących grupą kontrolną, kobiet, które nie uczestniczyły w zajęciach Szkoły Rodzenia. Metodykę badań stanowił autorski kwestionariusz ankiety, Edynburska Skala Depresji Poporodowej, Skala Depresji Becka, Skala Kontroli Emocji i Skala Satysfakcji z Życia. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej, przyjmując za istotne p<0,05. Wyniki. Uczestniczki Szkoły Rodzenia stanowiły grupę kobiet zamieszkujących teren wiejski, w wieku 26 – 35 lat, które posiadały wykształcenie wyższe, były w związku, wskazywały na dobre warunki życiowe i przebywały na urlopie macierzyńskim. W grupie kontrolnej większość badanych kobiet pochodziła ze wsi, w wieku od 26 do 35 lat, posiadała wykształcenie inne niż wyższe, była w związku i w większości przypadków oceniała swoje warunki życiowe jako dobre, a w czasie ciąży przebywała na urlopie macierzyńskim. Średni wynik uzyskany w skali Becka dla ogółu badanych kobiet wyniósł 8,83 pkt ± 8,47. Porównując grupę badaną i kontrolną wyższe wyniki charakteryzowały kobiety, nie uczestniczące w zajęciach Szkoły Rodzenia. Natomiast u co czwartej (25,0%) badanej kobiety w grupie uczestniczek Szkoły Rodzenia i grupie kontrolnej wynik w skali Becka był większy niż 11 punktów, co wskazuje na ryzyko wystąpienia zaburzeń depresyjnych. Wynik Edynburskiej Skali Depresji Poporodowej dla ogółu badanych kobiet wyniósł średnio 26,90 pkt ± 2,96, i był on nieznacznie wyższy wśród kobiet nie uczestniczących w edukacji przedporodowej. Wnioski. Oceniana kwestionariuszem Skali Depresji Becka i Edynburskiej Skali Depresji Poporodowej depresja poporodowa w grupie kobiet uczestniczek zajęć Szkoły Rodzenia i grupie kontrolnej wykazała podobne ryzyko wystąpienia depresji, co wskazuje że z depresją poporodową mogą mierzyć się kobiety niezależnie od wieku, posiadanego statusu społeczno ekonomicznego i udziału w zajęciach w Szkole Rodzenia. Słowa kluczowe. Szkoła rodzenia, edukacja przedporodowa, depresja poporodowa, połóg.