Przeglądanie według Autor "Kowalewska, Danuta"
Aktualnie wyświetlane 1 - 2 z 2
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja O „Rękopisie znalezionym w Saragossie” w perspektywie intertekstualnej raz jeszcze(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kowalewska, DanutaThe monograph of Maria Janoszka, entitled “The Manuscript Found in Saragossa by Jan Potocki and selected novels from the 20th century (Fowles- -Rosendorfer-Gretkowska)” is the first attempt to tackle the problem suggested by the title. Janoszka tries to show the unusual modernity of Potocki’s masterpiece. She researches the intertextual relations between “The Manuscrip”t and three 20th-century novels (“The Magus”, “The Architect of Ruins”, “Rękopis nieodnaleziony, czyli zalety szubienic”). The author focuses on the composition of works, genre and literary conventions. She also analyze the construction of the protagonist and novel spaces. The book is well documented and it has been written in an interesting way, making the monograph an incentive to continue research on Potocki’s masterpiece, which is a pioneering and still inspiring novel.Pozycja Z dziejów teatru lwowskiego: Weksle przecięte, czyli jarmark w Czerniowcach Stanisława Doliwy Starzyńskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2024-12) Kowalewska, DanutaArtykuł dotyczy komedioopery Stanisława Doliwy Starzyńskiego (1784–1851) Weksle przecięte, czyli jarmark w Czerniowcach, we Lwowie po raz pierwszy wystawionej 17 stycznia 1840 r. Akcja sztuki toczy się w środowisku wędrownych aktorów, ukazanych zarówno jako osoby prywatne, jak i w roli konkretnych postaci. Jej autor, propagator życia teatralnego na Podolu oraz we Lwowie i dostawca repertuaru dla zespołu Jana Nepomucena Kamińskiego (1777–1855), powiązany był z Galicją szeregiem relacji. W artykule wyjaśniono sprawę zagadkowego tytułu i zmian redakcji kolejnych wariantów sztuki oraz przybliżono jej zaskakujące dzieje sceniczne. Analiza tekstu ukierunkowana jest na zorganizowaną przez bohaterów maskaradę, ujmowaną jako rodzaj struktury teatru w teatrze, oraz na topos teatru świata.