Przeglądanie według Autor "Kogut, Joanna"
Aktualnie wyświetlane 1 - 6 z 6
- Wyniki na stronie
- Opcje sortowania
Pozycja Doświadczenie Krzyża w świadectwach poetyckich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kogut, JoannaNowadays the cross themeappears in wideculturalcontext. It ischarasterized by enormousrichness of form and content. The cross is one of the oldestsymbols of humanity. However, todayitsoriginalmeaningseems to be forgotten. It isoftenseen as ornament, art work, religious symbol. Nevertheless, for manypeopleitisexpression of humanexperiencesmarked by stigma of suffering. The presentpaperisanattempt to catchtheseexperiences and show them by analysis of religiouspoetry. The imagery of cross insideitenablesus to getjust a little bit closer to the mysteryexperience in the poetry. Contemporarypoetry was considered by the prism of canonicmysticalpoetryexpressed in John’s of the cross poetry, whoseoutput was diligentlyanalyzed by Edith Stein and Karol Wojtyla (Pope John Paul II). Thatiswhyfollowing the path, in order to catch the deeperlayer of the meaning of the topic, the phenomenologicalinterpretation was used. Stein claimsthatthisintepretationmayallowus to empathize and catchthis, whatiselusive, whatisjustimpossible for humanunderstanding, but becomesanopportunityitself.Pozycja Idea Miłosierdzia Bożego wobec egzystencjalnych niepokojów współczesnego świata(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Kogut, JoannaThe need of the present times speaks for bringing the face of a merciful God once again. The concept of ”mercy” is often neglected today, and it even hinders modern man, who, through the previously unknown development of science and technology, more than ever in the human history, has subdued the earth and became its master. The awareness of man’s loneliness, his alienation from the community of the world, tradition and religion, and the conviction that he – man – is the creator of his own humanity, have become dominant. Life itself becomes the central value for him, not the immortality of life. The only content he has left are his whims and desires devoid of permanent and certain measures – doomed to variables determined by the condition and social situation – values. His existence was revealed to him in all its nakedness and fragility, arousing fear and concern with regard to loneliness, illness and death. And yet, through her life, Saint Faustine Kowalska showed unlimited trust in God’s mercy, thus opening herself to the action of grace, which allowed her to give her life the right purpose. This purpose of life is determined by faith, which for many followers of Christ became the foundation of their lives.Pozycja Intymność współczesnych dzienników „mistycznych”. Wyznanie, wyzwanie czy może przesłanie?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Kogut, JoannaGdzie zaczyna się przestrzeń najbardziej prywatna? To pytanie budzi wiele kontrowersji i to nie tylko w odniesieniu do badań socjologicznych, psychologicznych czy kulturowych, lecz dotyka również gruntu literackiego. Kategoria intymności ma płynne granice, a subiektywność w ocenie, gdzie zaczyna się zakres jej działania, wciąż wzbudza liczne wątpliwości wśród jej badaczy. To właśnie w głębi duszy ludzkiej odkrywamy przestrzeń najbardziej intymną. Tu należy szukać pierwotnego znaczenia tegoż terminu. Coraz częściej odtajniane są teksty, które chcą tę rzeczywistość uchwycić; i choć powszechna opinia dotycząca prawdy, że jest ona wartością względną, wciąż jeszcze dość mocno wybrzmiewa na gruncie literackim, to teksty takie jak dzienniki „mistyczne” – które nadal pozostają na granicy pomiędzy literaturą a dokumentem – stają się wręcz wyzwaniem dla niektórych badaczy. Potrzeba bliższego przyjrzenia się prozie niefikcjonalnej, a w szczególności takiemu gatunkowi literackiemu, jakim jest dziennik „mistyczny” jest więc zasadna. Nie chodzi tu jednak o wzajemne związki z tradycyjnymi gatunkami literackimi, ale o wewnętrzne zróżnicowania tego obszaru i jego własne wartości. Zainteresowanie dziennikiem „mistycznym” jako tekstem literackim nie jest tylko wyrazem intelektualnej jego ciekawości, lecz także pytaniem o osobowość jego autora, a przede wszystkim pragnieniem zbadania jego przesłania. Niemniej jednak z punktu widzenia literaturoznawczego teksty tego typu wymagają na pewno pogłębionych analiz, a co za tym idzie – stają się „wyzwaniem” dla ich badaczy.Pozycja Kulturowa recepcja biblijnego „drzewa życia” (w chrześcijańskiej tradycji i lekturze ponowoczesnej)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kogut, JoannaThe Christian “Lifetree” seems to be often omitted today in its fundamental role as the one, which brings us Christ’s redemption. As for Christians the “Lifetree” is the cross, Jesus Christ itself, His torment and resurrection, redemption of human from the original sin, and thereby giving him the eternal life. This way-in purely general terms- could be answered the question: what signifies the term “Lifetree” for Christians. However in order to explain it rightly, we need to relay on the Holy Scripture and look at its beginning, at Genesis, which explained us the world formerly an today-unfortunately- tends to be seen as fairy tale, which should moralize the human and teach him to obey God. No wonder, that the human has lost his ability to understand the reality and like by snake deceived Eve in paradise, is confused. Jesus said: “I am the way and the truth and the life. No one comes to the Father except through me” (J 14,6). However today-in the modern world involved in sin-this Truth is being questioned increasingly in its essential value.Pozycja Słowo Boże w słowie ludzkim w kontekście nowego feminizmu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Kogut, JoannaCzłowiek w obliczu wielkości i doskonałości Boga jest ciągle istotą niedoskonałą, a zrozumienie Bożego słowa wiąże się niejako z z góry założoną porażką. To sprawia, że Pismo Święte staje się wyzwaniem dla wielu badaczy, a dowodzenie prawdziwości treści w nim zawartych wywołuje niemałe kwestie sporne między jego interpretatorami. I choć wielu wybitnych teologów, począwszy od Ojców Kościoła, aż po uznane autorytety współczesne, próbuje tę niezgłębioną tajemnicę Słowa Bożego poznać – doszukując się w tym niezwykłym przekazie coraz to nowych aspektów – to potrzeba dzisiejszych czasów przemawia za tym, aby raz jeszcze przyjrzeć się zarówno tym interpretacjom, jak i ich interpretatorom. Obecnie coraz częściej to kobiety stają się podmiotem przeżycia własnego doświadczenia wiary, z refleksją i formułowaniem go, a więc teologizowaniem. Boże słowo zawarte w Piśmie Świętym jest poddawane coraz to nowym analizom, uwzględniając przy tym kobiece doświadczenie i sposób opisywania przez nie świata. Wyłania się nowy sposób teologicznego myślenia z punktu widzenia kobiet. Ustosunkowanie się do głosów współczesnych feministek, a w szczególności do kierunku myślenia nazwanego przez Jana Pawła II „nowym feminizmem” wydaje się potrzebne.Pozycja Źródła „duchowości” New Age(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Kogut, JoannaNew Age is a multidimensional and complex phenomenon, almost amorphous, escaping the traditional conceptual formulas. And although numerous publications and studies on New Age are still being developed, it is not easy to describe this movement. Let us, therefore, reach to the sources from which its inspirations have been drawn and through their analysis, let us try to approach the spiritual plane on which New Age views have been built. Let us look a little closer to its original matrix, namely the esoteric and theosophic traditions disseminated in the eighteenth and nineteenth centuries in European intellectual circles, secret knowledge, known as gnosis, and also turn to ancient pagan beliefs and magical rituals, towards shamanism. Perhaps in their message we will succeed to understand the broadly understood New Age “spirituality”.