Dydaktyka Polonistyczna
URI dla tego Zbioru
Pismo ukazuje się od wielu lat, stanowi kontynuację pisma wydawanego od 1965 roku w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Rzeszowie, a następnie od 2001 roku w Uniwersytecie Rzeszowskim. Na łamach tego rocznika publikowano teksty poświęcone zagadnieniom nauczania języka polskiego na wszystkich poziomach kształcenia, problemom wychowania dzieci i młodzieży, komentowano zmiany w programach nauczania, reformy polskiej szkoły. „Dydaktyka” stanowiła miejsce, w którym zamieszczali swoje teksty zarówno nauczyciele akademiccy, jak i doświadczeni nauczyciele języka polskiego.
Od numeru 10 (87) pismo zmieniło swój tytuł i zaczęło ukazywać się jako „Dydaktyka Polonistyczna”. Zmiana tytułu pisma oznacza także rozszerzenie jego formuły. Zależy nam, by stało się ono miejscem naukowych dyskusji o polskiej szkole, nauczaniu języka polskiego nie tylko w kraju, ale także za granicą, podpowiadało nowe rozwiązania metodyczne i było miejscem wymiany doświadczeń badawczych. Interesują nas tematy dotyczące literatury, języka, szeroko pojętej kultury, a więc wszystkie zakresy, które służą nauczaniu i kształtowaniu postaw młodego pokolenia.
Zajmuje nas również problem kształcenia studentów polonistyki, przyszłych nauczycieli i tych, którzy nie wiążą swej przyszłości z zawodem nauczyciela polonisty. Pragniemy na łamach naszego pisma odnotowywać i komentować nowości wydawnicze, a także ważne dla środowiska naukowego i dydaktycznego inicjatywy i wydarzenia.
Przeglądaj
Przeglądanie Dydaktyka Polonistyczna według Tytuł
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 131
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- Pozycja„622 upadki” Witkacego w listach do żony o żonach(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Narewska, DorotaThe article is a view of relation that bonds Stanislaw Ignacy Witkiewicz and Jadwiga Unrug-Witkiewicz that emerges from his mails to the wife. His view of imperfect relationship of man and woman, marriage, a relation towards the sacrament, offspring, love and faithfulness contains the traces of God’s reality.
- PozycjaAksjologiczny wymiar kobiecości w poezji Stanisława Grochowiaka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Pacion, MariuszThe article raises the subject of female motive in Stanisław Grochowiak’s poetry. Female element in the work of the representative of 56 generation is marked positively – in contrast to masculine one. The poet’s high voluating of woman is closely connected with the war escalation in 20th century. According to Grochowiak, it proclaims that civilisation based on patriarchal system sufferd its defeat. The only hope for humanity resugrence is just related to a woman. The author says that she is the host of such values as love and wisedom – and her fertility and protectiveness are opposite to the death. The crisis of European civilisation caused by two world wars has its overtone in philosophic idea of Erich Fromm. He abstracted two tendencies in human’s behaviour: biophilotic - - directed at life and necrophilotic – aimed at death. Fromm similarly to Grochowiak found the reason for the twentieth-century hecatomb in human nature, in this what is typical of man and patriarchal society. Both Grochowiak’s and Fromm’s diagnoses are paralel but at the same time independent, that is why we can say that they are complementary to each other in seeking the explanation for traumatic war events and the hope for human’s future.
- PozycjaAnaliza felietonu w szkole ponadpodstawowej z perspektywy komunikacyjno-pragmatycznej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Jedliński, RyszardThe article concerns the reading and recognition by students of the genre features of a newspaper column during Polish language lessons in high school. The author recalls the story of the column and the contemporary definition of this journalistic genre. It discusses the most important features, structure and varieties, the sender - recipient relationship. It also talks about the linguistic style of the column.
- Pozycja„Antywyraizacja” w [„Dziadach”] Juliusza Słowackiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Hanuszewicz, ZuzannaAutorka artykułu stawia sobie za zadanie wskazanie nowej drogi interpretacyjnej [„Dziadów”] Juliusza Słowackiego, poprzez wykorzystanie nowego nurtu estetyczno-literackiego zwanego antywyrajem słowiańskim – dotychczas literaturoznawcy analizowali ten fragment dramatyczny głównie z perspektywy genezyjskiej bądź antagonizmu wieszczów. Sądzili, że za pośrednictwem największych dzieł Adama Mickiewicza, jak „Dziady”, „Pan Tadeusz” i „Konrad Wallenrod”, Słowacki wyrażał własne, mistyczne intencje. W okresie powstawania [„Dziadów”] poeta żywo interesował się Słowiańszczyzną, która często się pojawiała w jego tekstach genezyjskich. Podobnie jest w [„Dziadach”] – można w nich odszukać elementy antywyraju słowiańskiego.
- Pozycja„Byłaś moim niebem"…, czyli o miłości, która nie umiera(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Karkut, DorotaIn the review a book of Barbara Litwicka You were my heaven was discussed. Issues brought up by the author are providing readers with not only the entertainment and the relaxation, but above all provoking reflection. They are determining the axiological and existential perspective, encouraging to empathic reading. This is one of the books which through the composition, genre and creations of the main characters open up various interpretative proposals, associations and discussions.
- PozycjaCharakterystyka postaci jako forma wypowiedzi w przedwojennych poradnikach metodycznych do nauczania języka polskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Grzegórzek, MirosławThe text is an attempt to correlate and visit the methodical procedures focused around figure characteristics understood in a broad sense in the chosen methodical handbooks for teaching the Polish language before the Second World War. Using the figure characteristics as a benchmark for the form of school utterance, the article constitutes the trigger for the research of transition and development of exercises in speaking and writing in the field of the didactics of Polish studies history.
- PozycjaCharlie Chaplin – osobowość kina(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Moskwa, MajaThe article presents one of the most influential people in history of cinema Charles Chaplin. Born and raised in extreme poverty of London alleys, after years of hard work, he became the most popular and the richest person of the artistic world at the beginning of the 20th century. Chaplin was the man of genius, who created the character of a Little Fellow recognized all over the world until today. His attributes a short moustache, an old bowler hat, a bamboo stick, a tight jacket, loose pants and too big shoes together with not very smart, but cunning and kind childlike personality provided him an international success. Chaplin himself was very talented, apart from his acting abilities, he was a great director, screenwriter, producer and composer. His career originated in British music halls and after a long time of self development evolved to make Charlie the icon of the cinema. The article describes subsequent stages of that process.
- Pozycja„Choć znałam tę rzekę tylko z wysokiego mostu, pozostanie dla mnie czymś najlepszym, co może być” – kresowe retrospekcje w twórczości Teresy Lubkiewicz-Urbanowicz(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Dybisz, ErwinaThe paper tackles the theme of retrospection in the works of Teresa Lubkiewicz-Urbanowicz, based on her short story „Dzitwa” from the collection of short stories „Babskie Nasienie”. Vilnius Region was presented as a land where the author returns in a physical and metaphorical sense. Rakuciniszki – “the little homeland” – is a symbolic place for Teresa Lubkiewicz-Urbanowicz, and it was also described as such by the author. The nature and sensual perception play a special role in the narrative. The origin of the work should be considered the desire to define one’s identity, the search for answers to existential questions, as well as the need to consolidate the Eastern borderland area.
- Pozycja„Czuj w czas o sobie” cny czytelniku „Pieśni V” Jana Kochanowskiego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Bakuła, KordianThe article concerns the school reading of the Songs V, Eternal Disgrace of J. Kochanowski, which has been present in high school’s and technical school’s textbooks for decades. The critical moment is not understanding certain expressions, such as a „pitiful loot”, „to manage light people”, „we get in”, which leads to a weakening of the understanding of the entire piece. The author draws attention to the insufficient number of footnotes in the textbooks, not always correct, and therefore proposes to increase the linguistic and factual explanations, improve the existing ones, for which he used historical and contemporary dictionaries. He calls for readers’ vigilance, especially important in the case of old novels.
- PozycjaCzłowiek a Bóg w dramatach Amelii Hertzówny(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Nazarewicz, Aneta AnnaAmelia Hertz still is an unfamiliar play wright. Recently the papers on her works are being released more often. Researchers do not take an interest in the relation of man towards God, though. This relationis a crucial element of her dramas. The importance of this theme is presented by the very structure of respective works. “Zburzenie Tyru” is a staging of biblical events. “Yseult o Białych Dłoniach” is structured like a confession. The events of “Wielki król” are motivated by a constantfear of the Wrath of God, who will inflict justice upon Byzantium. The ultimate defeat of the heroes is summarised with the words “Because only God is eternal”. The main characters of the dramas in their relation towards God correspond to the Kierkegaard’s typology: the aesthetical man, the ethical man and the religious man. Hertz uses Kierkegaard’s philosophy Either/Or, showing different variants of the same story and whatare the consequences of making decisions.
- PozycjaDichtungstheoretische Prolegomena zu einer philologischen Didaktik(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Trzaskowski, ZbigniewW artykule przedstawiono z perspektywy strukturalistyczno-semantycznej terminy, schematy interpretacyjne, funkcjonalność teorii poezji w dydaktyce filologicznej. Poezja, postrzegana w kontekście kreatywności i użyteczności, interpretowana z uwzględnieniem relacji do autora, odbiorcy, kodu światopoglądowego, stanowi istotny faktor świata znaków oraz przekazu medialnego.
- PozycjaDlaczego dzieci nazywają mnie „innym”, a nauczyciele patrzą na mnie „inaczej”? – temat niepełnosprawności w szkole XXI wieku(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2022-12) Wisłowska, KingaArtykuł przybliża tematykę związaną z edukacją szkolną dotyczącą niepełnosprawności w szkole XXI w. Przedstawia on podstawowe kwestie wiążące się z dysfunkcjami fizycznymi oraz psychicznymi, jak również omawia ich specyfikę. Skupia się na zagadnieniu wykluczenia ucznia z niepełnosprawnością z grupy klasowej i pokazuje działania nauczyciela zapobiegające temu wykluczeniu. Zawiera też kilka propozycji lekcyjnych wykorzystujących jedną z metod arteterapeutycznych – teatr Kamishibai, które pomogą uczniom w odpowiedzi na pytania: Czym jest niepełnosprawność? Czy niepełnosprawność uniemożliwia nawiązanie koleżeńskich relacji?
- PozycjaDobry kryminał(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Dulewicz, JoannaContemporary Polish criminal novel is subjected to dynamic changes. The achievements of forensic sciences and the evolving tastes of readers have an influence on it. Hence, the determinants of the quality of criminal novels are changing. Moreover, those features that scholars consider valuable are often perceived by young readers as faults of literary works. Therefore, it is worth reflecting on the efforts of authors and publishers and the possibilities of influencing the reading culture of the young generation.
- PozycjaDokumentaryzm i literackość wybranych zbiorów reportaży Mariusza Szczygła(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Paszek, KarolinaAutorka snuje rozważania dotyczące cech charakterystycznych współczesnych reportaży. Artykuł koncentruje się na przedstawieniu hybrydycznej natury gatunku i jego silnie literackiego ukierunkowania. Polem analiz jest twórczość Mariusza Szczygła. Refleksja prowadzona jest dwutorowo. Zasygnalizowana zostaje zarówno dystynktywność dokumentaryzmu jako cechy kanonicznej reportażu w ogóle, jak również znamienność pojawiających się w tekście motywów beletrystycznych. Jak się okazuje, nadrzędny, dokumentalny charakter reportaży nie uniemożliwia rozpatrywania twórczości Szczygła w kategoriach utworów literackich. Autorka artykułu wykorzystuje do analizy trzy zbiory – „Gottland”, „Zrób sobie raj” i „Nie ma”. Wnioski dowodzą, że wybrane teksty reportażowe są międzygatunkowymi hybrydami, mozaikami stylów, w których kondensują się doświadczenia związane z poznawaniem prawdy (faktów) oraz fikcji literackiej.
- PozycjaDoświadczenie Krzyża w świadectwach poetyckich(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kogut, JoannaNowadays the cross themeappears in wideculturalcontext. It ischarasterized by enormousrichness of form and content. The cross is one of the oldestsymbols of humanity. However, todayitsoriginalmeaningseems to be forgotten. It isoftenseen as ornament, art work, religious symbol. Nevertheless, for manypeopleitisexpression of humanexperiencesmarked by stigma of suffering. The presentpaperisanattempt to catchtheseexperiences and show them by analysis of religiouspoetry. The imagery of cross insideitenablesus to getjust a little bit closer to the mysteryexperience in the poetry. Contemporarypoetry was considered by the prism of canonicmysticalpoetryexpressed in John’s of the cross poetry, whoseoutput was diligentlyanalyzed by Edith Stein and Karol Wojtyla (Pope John Paul II). Thatiswhyfollowing the path, in order to catch the deeperlayer of the meaning of the topic, the phenomenologicalinterpretation was used. Stein claimsthatthisintepretationmayallowus to empathize and catchthis, whatiselusive, whatisjustimpossible for humanunderstanding, but becomesanopportunityitself.
- PozycjaDydaktyczne aspekty powieści dla dziewcząt na przykładzie wybranych utworów Marty Fox(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Świercz, KatarzynaLiterary works dedicated to adolescent girls are primarily aimed at preparing young readers for the roles that await them in adulthood. The type of didacticism chosen by authors of this type of prose has been evolving along with the history of the subgenre and transformations in the field of pedagogy. The direct, narrative moralizing of the young reader gave way to the place of presentation of educational assumptions that are introduced to the books by constructing the fates of heroes, allowing readers to draw their conclusions and assessments independently. The prose for the youth by Marta Fox refers to the historical determinants of the novel for girls and didactic traditions of this genre. The author, however, avoids direct instructions, at the same time remembering about the educational message while constructing various elements of the presented world.
- PozycjaEdukacja aksjologiczna na lekcjach polskiego w szkole podstawowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Jedliński, RyszardThe article presents selected issues regarding axiological education at Polish lessons in IV–VIII grades of primary school. Such education is related to both the way students communicate with the world of values, and evaluation processes which are ingrained in works of literature and various cultural texts, as well as the matters regarding proper understanding of linguistic phenomena governed by expression of axiological content. Lessons at school should include axiological communication based mainly on a dialogue between the teacher and students, which facilitates mutual stimulation of both in the atmosphere of freedom, respect, tolerance and kindness. The article highlights the issue of patriotism, which is important in terms of culture and society, and at the same time essential in terms of educational aims. Patriotism and its different faces were described as part of modern multiculturalism, which demands tolerant behaviour towards “aliens”. Nowadays, we can notice the need to combine patriotic tradition with the new model of patriotism that opens itself to European and global values.
- PozycjaEdytorska lektura klasyki literatury dla dzieci(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020) Pustuła, MartaWorks belonging to the world literary canon are widely commented on by literary scholars. The editorial aspects of the editions of the same works, however, do not have such thorough studies. The discussion of the editorial features of children’s publications seems to be all the more important because improperly selected typographic parameters may significantly impair the quality of the reading experience and discourage reading itself. The article indicates the importance of particular architectural elements of the Polish editions of two masterpieces of children’s literature, “Winnie the Pooh” and “Alice in Wonderland”, which appeared in Poland after 1989. The indication of specific typographical sizes and layouts of illustrations makes it possible to determine reading competences which should be possessed by a reader designed by the publisher, and thus also to prove whether a particular edition has been given an appropriate editorial design for the recipient.
- PozycjaEdytorska lektura komiksu na przykładzie zeszytow „Tytus, Romek i A’Tomek”(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021-12) Pustuła, MartaKomiks składa się z szeregu charakterystycznych dla tego gatunku elementów narracyjnych i edytorskich, tworzących wyjątkową strukturę. Tekst i obraz stanowią tu nierozerwalną całość. Same rysunki nie mogłyby istnieć bez tekstu i na odwrót. Skonwencjonalizowana forma komiksu znacznie odróżnia go od książki obrazkowej. Badacze w przypadku obu gatunków używają jednak tego samego terminu – ikonotekst. Ta ściśle określona forma tekstowo-wizualna, jaką jest komiks, bywa szufladkowana jako łatwa w obiorze (z uwagi na niewielką ilość tekstu) i machinalnie wkładana między publikacje dla niedorosłych czytelników. Niemniej daje ona współczesnemu odbiorcy pole do angażującej lektury. By odczytać wszystkie znaczenia zaklęte w komiksie, odbiorca odszyfrowuje szereg znaków tekstowych, ilustracyjnych i edytorskich. Niniejszy artykuł zawiera zestawienie charakterystycznych dla komiksu wyróżników edytorskich oraz analizę edytorską, która dekoduje znaczenia tych parametrów w treści analizowanego utworu.
- PozycjaEdytorska lektura tomików wierszy Jerzego Ficowskiego, Elżbiety i Witolda Szwajkowskich, Agnieszki Frączek i innych w kontekście ćwiczeń logopedycznych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2018) Ostasz, Maria; Pustuła, MartaThe article is an attempt to look at a few selected volumes for a child’s addressee, which allows to indicate the aspects of evaluation to the buyers of such editions, and to the publishers to forecast the accuracy of composing such publications. The editorial reading was based on volumes of poems by Jerzy Ficowski, Elżbieta and Witold Szwajkowski, Marcin Brykczyński and Agnieszka Frączek in the context of speech therapy exercises. This editorial reading, also colloquially understood as “reading activity”, focused on the following phenomena: – bold, – italics, – highlighting with colour, – placing the text on a coloured background, – moving the information about the practised phonic sounds onto the margin, – placing the information about the practised phonic sounds and the age of the child in a live page, – font selection (serif/sans-serif), – change of the letter depending on the recipient of a given paragraph, etc. The observations concern the power of the educational (speech therapy) influence of the editorial material or the materiality of the book in the meaning of Roland Reuß. One can also try to say that this series of distinctions facilitates working with the text both for the speech therapist and the child. However, one should pay attention to the entire editorial and child-perspective of such editions. Not only the way of distinction itself is important, but the correspondingly clear contrasts between the used colours, writing degrees, spacing, etc. are preserved, remembering the fun and educational function of the type of publication for the child as a recipient, especially with speech therapy deficits.