Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(20)2017
URI dla tej Kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(20)2017 według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 46
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaPrzemiany cywilizacyjne i kulturowe społeczeństwa informacyjnego(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kęsy, MarekRozwój techniczny oraz szczególne znaczenie nadawane procesom informacyjnym wyznaczyły kierunek przemian cywilizacyjnych. Konieczność dostosowania się człowieka do nowych warunków życia i pracy wywołuje jego przemiany osobowościowe.
- PozycjaMedia społecznościowe jako narzędzia reklamy internetowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Szulżyk-Cieplak, Joanna; Puchtel, Aleksandra; Płecha, AgataW artykule omówiono wiadomości dotyczące reklamy w mediach społecznościowych. Zamieszczono wyniki badań ankietowych, których przedmiotem była ocena wpływu działań reklamowych prowadzonych w social media na decyzje zakupowe respondentów.
- PozycjaSylwetka rodzica i jego współpraca ze szkołą w oczach nauczycieli gimnazjum (doniesienie z badań)(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Dusza, BożenaJednym z ważniejszych zadań, jakie stają przed szkołą i nauczycielem, jest organizowanie współpracy na linii szkoła–dom. W niniejszym tekście przedstawiono wyniki badań dotyczące obrazu rodzica i jego współpracy w oczach nauczyciela. Badania prowadzono wśród nauczycieli szkół gimnazjalnych. Okazuje się, iż tylko 1/3 z nich ma pozytywne doświadczenia ze współpracy z rodzicami. Pozostali przedstawiają ich jako roszczeniowych, niechętnych współpracy ze szkołą, co ma zdecydowanie negatywny oddźwięk w realizacji zadań wychowawczych i dydaktycznych szkoły.
- PozycjaInteractive Web Platform for Teaching Resources in Preschool Institutions(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Jakovljević, Nebojńa; Hilčenko, SlavoljubThe aim of this project is easier interactions between educators and children in preschool institutions and teaching resources through ICT. The project will be carried out in two phases. After the initial formation of the base for teaching resources (the playing sheets/panels) in the 1st phase, the material will be only available for download – printing and sharing between users in base in the PDF format. In the 2nd phase, will be developed interactive approach where in a web form content, the same teaching materials would be reviewed, entered/resolved, respectively – creation of e-learning approach. After launching a web platform, users (target group) would have the option of selective, limited and time-limited access to two databases of teaching materials: a) web platform for downloading and solving traditional teaching material and b) for solving and learning on mobile devices through Android app (PEIT1, TV, tablets and mobile phones). The platform will in the case of e-learning material, carry out an evaluation of the same, the assessment of individual sheets, at group level, themes, areas or the playing boards. In this paper we present a future project.
- PozycjaWsparcie edukacji formalnej z wykorzystaniem edukacji pozaformalnej – warsztaty interaktywne(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Warchoł, TomaszW artykule przedstawiono potrzebę kształcenia dzieci i młodzieży przy wykorzystaniu edukacji pozaformalnej jako środowiska, w którym mogą być mocno motywowane i zainteresowane zgłębianiem wiedzy z różnych kategorii poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii. W artykule przedstawiono także jeden ze sposobów realizacji edukacji pozaformalnej – poprzez warsztaty interaktywne.
- PozycjaZastosowanie wirtualizacji w edukacji – wybrane przykłady(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Lis, RobertJednym z wielu sposobów zagospodarowania mocy obliczeniowych serwerów jest wykorzystanie wirtualizacji. Dzięki niej na jednym serwerze można uruchomić kilkanaście systemów operacyjnych mogących zasilić całą pracownię komputerową w szkole. Celem artykułu jest ukazanie możliwości wykorzystania wirtualnych dysków w szkolnej pracowni, w wyniku których możliwa jest indywidualna praca każdego ucznia wraz z archiwizacją jego wyników.
- PozycjaImplikacje dla systemu edukacyjnego wynikające z mechanizmów derejestracji i detrakcji informacji(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Wilsz, JolantaW artykule omówiono mechanizm zjawisk, jakimi są: zapamiętywanie informacji, czyli ich rejestracja, oraz ich zapominanie, czyli ich derejestracja, a także wyjaśniono, czym jest detrakcja informacji i retrakcja informacji. Zaprezentowano implikacje dla przebiegu procesu edukacyjnego wynikające z wymienionych zjawisk.
- PozycjaDisplay Device of Information to Car Driver(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kováčik, PeterThe article deals with possibilities of information imaging to car driver. It mentions to development and exploitation of electronics to display complex and well-arranged information that is necessary at intensive traffic. The topic is completed by amount of graphical material that is needed for demonstrative visualization to reader in compliance with principles of attractiveness and visual demonstration used at dual education as progressive method at present time.
- PozycjaTechnika czynnikiem sprawczym przemian cywilizacyjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Furmanek, WaldemarZrozumienie najważniejszych zjawisk, jakie generuje technika, wymaga odniesień do filozofii i etyki. Nie można techniki sprowadzać do utylitarystycznych wymiarów. Jej służebność wiąże się z czynieniem dobra dla człowieka. Stąd wynika potrzeba wprowadzenia dwóch paradygmatów: prymatu człowieka nad techniką i prymatu osoby nad rzeczą.
- PozycjaPostawy nauczyciela-wychowawcy wobec pracy w szkole(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Bałażak, MartaArtykuł dotyczy pracy nauczyciela-wychowawcy. Wywiera on wpływ na podopiecznych. Podejmuje działania, które są przez nich obserwowane i mają znaczenie w ich rozwoju. Wielką rolę ma jego stosunek do pracy wychowawczej. Poziom etyki nauczyciela obrazuje jego postawę jako pedagoga i pozwala mu na zrozumienie istoty pracy jako wychowawca.
- PozycjaProgramowanie we wczesnej edukacji dziecka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Myśliwiec, KatarzynaW niniejszym artykule podjęto problematykę programowania w edukacji formalnej i nieformalnej, ze szczególnym uwzględnieniem wczesnej edukacji dziecka. Analizie poddano założenia podstawy programowej wchodzącej w życie we wrześniu 2017 r. w świetle dostępnych raportów i zagranicznych praktyk.
- PozycjaWpływ digitalizacji życia na pogorszenie stanu zdrowia młodego człowieka(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Garwol, KatarzynaArtykuł podejmuje problematykę negatywnego wpływu nowoczesnych technologii teleinformatycznych, w tym komputera i telefonu komórkowego, na zdrowie młodego człowieka. Wpływ ten objawia się chorobami kręgosłupa, pogorszeniem wzroku, obniżeniem poziomu kondycji fizycznej, rozdrażnieniem wywołanym przez smog elektromagnetyczny, narażeniem na choroby nowotworowe poprzez promieniowanie wytwarzane przez telefony komórkowe oraz stacje bazowe, a także uzależnieniem, zwłaszcza od obioru nowych informacji w postaci poczty e-mail lub SMS-ów. Te wszystkie zagrożenia dotyczą zwłaszcza ludzi młodych, dla których technologia teleinformatyczna jest naturalnym składnikiem życia i rozwoju, który odbywa się w czasie wielkiego i szybkiego postępu technologicznego.
- PozycjaRozpoznawanie aktywności ruchowych człowieka – wykorzystanie minikomputera Raspberry PI w zajęciach laboratoryjnych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Stępień, Paula; Rudzki, MarcinArtykuł prezentuje wykorzystanie minikomputera Raspberry PI z dołączonymi czujnikami inercyjnymi do rozpoznawania aktywności ruchowych w ramach zajęć laboratoryjnych na kierunku inżynieria biomedyczna.
- PozycjaHipermedialne e-podręczniki – nowe medium w edukacji tożsamościowej(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Juszczyk-Rygałło, JoannaUpowszechnienie internetu i rozwój publikacji elektronicznych umożliwiły konstruowanie e-podręczników, w których używane są mechanizmy interakcyjności, hipertekstualności i elastyczności strukturalnej. W polskiej rzeczywistości oświatowej podręczniki w formie elektronicznej zostały dopuszczone do użytku szkolnego w 2009 r. U progu dekady ich edukacyjnego wykorzystywania pojawia się potrzeba refleksji teoretyczno-metodologicznej nad tożsamościowymi zadaniami nowoczesnych hipermedialnych e-podręczników. Tej tematyce poświęcony jest prezentowany artykuł.
- PozycjaWiedza suicydologiczna jako niezbędny składnik kompetencji współczesnego nauczyciela(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Nieroba, EwaW artykule przedstawiono wpływ przemian społeczno-kulturowych na wzrost zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży, ukazano wagę wiedzy suicydologicznej w pracy współczesnego nauczyciela, przedstawiono opinię nauczycieli na temat samobójstw (badania własne), a także sformułowano główne kierunki działań zaradczych.
- PozycjaUņití digitálních uĉebních pomůcek v odborném vzdělávání(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Rudolf, LadislavDneńní doba je ovlivněna rozvojem digitálních technologií. Na velký podíl tohoto trendu má vliv uplatňování digitalizace v různých oborech ale také ve vzdělávání. Ĉlánek se zabývá uplatněním digitalizace ve formě vybraných uĉebních pomůcek na bázi digitálních technologií s uņitím ve vzdělávacím procesu. Jedná se o vyuņití elektronických uĉebních materiálů, které jsou soustředěny do jednoho úloņińtě a tvoří digitální uĉební pomůcku pro uĉitele a ņáka. Jedná se o vyuņití webového prostředí případně prezentace s odkazy do internetového prostředí. Souĉástí příspěvku jsou skuteĉné ukázky digitálních uĉebních pomůcek.
- PozycjaKwalifikacyjne kursy zawodowe sposobem na zdobycie dodatkowych kwalifikacji przez osoby dorosłe(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Nowak, JanuszKształcenie zawodowe jest ściśle powiązane z uwarunkowaniami rynku pracy. Na skutek intensywnego postępu technologicznego uzyskane wiadomości dość szybko okazują się niewystarczającym atutem na rynku pracy. Dlatego tak istotne jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych. W artykule zaprezentowana została jedna z form kształcenia ustawicznego osób dorosłych, jaką jest kwalifikacyjny kurs zawodowy, która daje możliwość uzyskiwania lub uzupełniania kwalifikacji zawodowych.
- PozycjaAutorytet nauczyciela w przededniu reform oświatowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Kuzin, MariaŻyjemy w czasach szybkiego postępu i rozwoju cywilizacyjnego, które nie sprzyjają kształtowaniu się poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji życiowej ludzi. Powszechnie zauważa się również degradację wartości, które do niedawna funkcjonowały w świadomości społecznej i związane były z takimi instytucjami, jak: szkoła, Kościół, rodzina, państwo. Zachwianiu uległ także wizerunek współczesnego nauczyciela, który dotychczas był postrzegany jako fundament edukacji i wychowania. Zadajemy sobie pytanie o to, jaki powinien być nauczyciel, aby sprostać wymaganiom współczesnych czasów, jak budować na nowo autorytet nauczyciela. Z jednej strony uczniowie chcieliby, aby ich nauczyciel wykazywał się: otwartością, opiekuńczością, życzliwością, tolerancją i sprawiedliwością, z drugiej strony, aby posiadał wiedzę i był twórczy. Nauczyciele stawiają na kompetencję, wymagania, otwartość. Uczniowie zatem chcieliby nauczyciela idealnego, który zastąpiłby im również rodziców. Opinie takie wskazują na powolny kryzys rodziny i niespełnianie przez nią funkcji związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi. Dodatkowo nadchodząca reforma oświaty wymaga znów kolejnego wysiłku nauczycieli, by mogli sprostać nowym wyzwaniom edukacyjnym. Zatem trzeba czasu i zbudowania nowego fundamentu, aby zachwiany autorytet nauczyciela na nowo tworzyć.
- PozycjaWizja nowego modelu procesu kształcenia technicznego na podstawie założeń konstruktywizmu i kognitywizmu(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Prauzner, Tomasz; Ptak, PawełW artykule przedstawiono przykład realizacji projektu wykonanego w programie symulacyjnym jako propozycję innowacji dydaktycznej uwzględniającej założenia konstruktywistycznej koncepcji w kształceniu technicznym.
- PozycjaUplatňovanie digitálnej kompetencie uĉiteľov vo výuĉbe technických odborných predmetov(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2017) Ćuriń, MilanVychádzajúc z cieľov ńkolskej reformy zamernej na stredné ńkoly, venujeme pozornosť digitálnej kompetencii uĉiteľov odborných predmetov na SOŃ. Na základe realizovaného prieskumu uvádzame vybrané výsledky vyhodnotenia dotazníka urĉeného uĉiteľom a ņiakom SOŃ z aspektu uplatňovania digitálnej kompetencie vo výuĉbe odborných predmetov.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »