Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(28)2019
URI dla tej Kolekcji
Przeglądaj
Przeglądanie Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(28)2019 według Data wydania
Aktualnie wyświetlane 1 - 20 z 46
Wyniki na stronie
Opcje sortowania
- PozycjaSocial Development of Adolescents with Illegal Behaviour as a Problem of Preventive Pedagogy(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Usenkova, EkaterinaThis article presents an analysis of the social development of adolescents with illegal behaviour, which is postulated by the author as a problem of preventive pedagogy. The dynamics of social development of adolescents brought to criminal responsibility which is not related to isolation from society is elicited. The influence of educational institutions on the transformation of illegal behaviour of adolescents in the legal field is shown.
- PozycjaUwarunkowania skuteczności pracy współczesnego nauczyciela(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Mamroł, AndrzejSkuteczność działania nauczyciela jest zawsze uwarunkowana wieloma bardzo różnorodnymi czynnikami. Niewątpliwie jednak o efektywności jego pracy w dużym stopniu decyduje zastosowanie środków dydaktycznych, w tym nowoczesnych narzędzi, np. mediów masowych i technologii opartych na działaniu komputera. W artykule przedstawiono opinie nauczycieli szkół podstawowych na temat znaczenia właśnie takich pomocy dla osiągania celów edukacyjnych w realizowanym przez nich procesie dydaktyczno-wychowawczym. Z udzielonych wypowiedzi wynika, jakie miejsce zajmuje ich wykorzystanie wśród innych determinantów efektywności pracy z uczniami. Zaprezentowany materiał zawiera także samoocenę nauczycieli dotyczącą kompetencji posługiwania się środkami tego rodzaju.
- PozycjaZastosowanie gier komputerowych w procesie poszerzania umiejętności programistycznych wśród dzieci i młodzieży(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Gospodarek, KatarzynaAktualnie, w tak zwanej erze cyfrowej, edukacja opierająca się na wykorzystaniu gier komputerowych (game-based learning – GBL) staje się coraz bardziej powszechna. Niniejsze opracowanie przedstawia przegląd rozwiązań wykorzystujących gry komputerowe w procesie poszerzania umiejętności programistycznych wśród dzieci i młodzieży. Szczególny nacisk położono na przedstawienie kluczowych zalet stosowania tego rodzaju programów w dydaktyce oraz ich wpływu na proces nauczania programowania.
- PozycjaBoty, trolle i fake news – uważaj, kto cię uczy!(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Baron-Polańczyk, EunikaArtykuł prezentuje wyniki badań internetu, a szczególnie mediów społecznościowych, dotyczących manipulowania informacją, wpływania na podejmowanie decyzji oraz propagowania nieprawdziwych i społecznie szkodliwych treści. Opisuje sposoby wykorzystywania internetowych botów i trolli oraz ich hybrydowych połączeń do celowego kształtowania dyskursu społecznego. Kolejny omawiany problem to bardzo łatwe i szybkie szerzenie nieprawdy w postaci propagowania fake news w internecie. W procederze tym bardzo istotną rolę odgrywa czynnik ludzki. Biorąc pod uwagę nierozerwalne osadzenie współczesnej edukacji rozumianej jako proces permanentny i całożyciowy w ICT, podkreśla znaczenie kształtowania świadomych i odpowiedzialnych postaw wszystkich uczestników tego procesu wobec nowych technologii.
- PozycjaPerspektywa przypadkowych zdarzeń a umiejętności społeczne studentów kierunków nauczycielskich z różnym poziomem samooceny(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kirenko, JanuszPrzebadano 244 studentów kierunków nauczycielskich, w tym 222 kobiety (90,98%) i 22 mężczyzn (9,02%). Wiek badanych mieścił się w przedziale od 21 do 46 lat, ze średnią na poziomie 25,29 roku. Byli to studenci pedagogiki, filologii angielskiej oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej z trzech uczelni: Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie. Przebadano ich za pomocą Skali do Badania Ustosunkowania się do Przypadkowych Zdarzeń (SBUPZ – Sarzyńska-Mazurek), Kwestionariusza Umiejętności Społecznych (KUS – Goldstein) i Skali Samooceny (SES – Rosenberg). Uzyskano specyficzną strukturę związków wybranych zmiennych: zależnej perspektywy przypadkowych zdarzeń, niezależnej umiejętności społecznych i moderującej samooceny. Uwypuklano te, które mają znaczne oparcie w empirii. Zastosowana regresja wieloraka umożliwiła przyjęcie w miarę precyzyjnych charakterystyk otrzymanych związków, pretendujących do miana autonomicznych wniosków.
- PozycjaAplikacje mobilne w edukacji – potrzeba czy moda?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Musiał, EmiliaCelem opracowania jest zwrócenie uwagi na możliwość wykorzystania technologii mobilnych we współczesnej edukacji. Warto podkreślić, że stosowanie technologii tylko i wyłącznie dla uatrakcyjnienia lekcji mija się z celem. Konieczna jest m.in. znajomość podstawowych teorii, które w sposób zoptymalizowany pozwolą stworzyć cyfrowy warsztat pracy, który będzie wykorzystywany przez nauczyciela w trakcie zajęć z uczniami do osiągania celów stawianych przed nimi.
- PozycjaThe Application of Computer Programs Supporting the Handwriting Expertise for Consultative Purposes and in Teaching the Forensic Science(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Goc, Mieczysław; Semków, DorotaThe article addresses the issue of using computer programs forming the package called GLOBALGRAF in order to perform handwriting examination. Not only are the aforementioned programs used for handwriting expertise by experts, but they can also have application in university education, and more specifically, in teaching forensic science to students. In addition, the article attempts to show the practical aspect of forensic science teaching, using the aforementioned package named GLOBALGRAF, which undoubtedly responds to the needs of modern university education.
- PozycjaSystemy sterowania we współczesnych przedsiębiorstwach – wymagania wobec absolwentów uczelni wyższych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Zawada, Piotr; Chrzanowski, MaciejZmieniająca się rzeczywistość gospodarcza, a zwłaszcza postępujący proces globalizacji, wymusza we wszystkich gospodarkach przemyślane inwestycje w kapitał ludzki, zwłaszcza w obszarze wiedzy i kompetencji. Rozwój gospodarki naszego kraju w ciągu ostatnich 15 lat bazował na korzystaniu ze szczególnej cechy polskiego rynku pracy. Takie dwa najważniejsze elementy decydujące o wyborze Polski jako miejsca do realizowanych projektów biznesowych to dostępna, wysoko wykwalifikowana siła robocza w dużym wymiarze, a także w porównaniu do innych gospodarek – bardzo niskie koszty pracy. Ta sytuacja sprzyjała temu, że staliśmy się krajem o przewadze eksportu nad importem i miejscem, gdzie skoncentrowano biznesy z branż wysokotechnologicznych. Na zauważenie zasługuje fakt, że w tym czasie bardzo niewiele polskich firm mogło pochwalić się sukcesami biznesowymi, a za wzrost gospodarczy i wzrastającą wymianę gospodarczą odpowiadały koncerny międzynarodowe posiadające swoje zakłady zlokalizowane np. w specjalnych strefach ekonomicznych. W jednej z takich stref funkcjonuje Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny AEROPOLIS, w ramach którego swoje biznesy prowadzą firmy zajmujące się zarządzaniem i sterowaniem procesami produkcyjnymi, które w wielu przypadkach zatrudniają absolwentów rzeszowskich uczelni wyższych. Artykuł bazuje na analizie odpowiedzi, jakie zostały udzielone autorom opracowania przez właściciela przedsiębiorstwa zajmującego się sprzedażą systemów sterowania i zarządzania produkcją, które znajdują zastosowanie w przemyśle wysokich technologii.
- PozycjaManipulacja i perswazja w reklamie na stronach czasopism młodzieżowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Hallada, MarekW artykule została przedstawiona analiza wykorzystania manipulacji i perswazji na stronach wybranego czasopisma młodzieżowego.
- PozycjaO systemie szkolnym i edukacji ogólnotechnicznej niemieckojęzycznej społeczności kantonu Gryzonia(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kraszewski, KrzysztofNa początku artykułu przedstawiono zwięzłą charakterystykę kantonu. Następnie autor dokonał krótkiego opisu funkcjonującego w tym kantonie systemu szkolnego. W trzeciej części opracowania przybliża czytelnikowi wybrane aspekty edukacji ogólnotechnicznej realizowane głównie przez przedmiot Textiles und Technisches Gestalten.
- PozycjaMożliwości zastosowania oprogramowania Scilab do projektowania i modelowania sieci komputerowych(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Paszkiewicz, Andrzej; Węgrzyn, Jan; Pękala, RobertW artykule zaprezentowano możliwości wykorzystania środowiska open source Scilab do projektowania oraz modelowania sieci komputerowych. Środowisko to może być alternatywą dla komercyjnych rozwiązań w zakresie symulacji protokołów i algorytmów wykorzystywanych w sieciach komputerowych.
- PozycjaPostawy nauczyciela wobec uczniów – dzieci znanych mu osób(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Bałażak, MartaNauczyciel, rozpoczynając pracę w klasie, zazwyczaj dopiero poznaje znajdujących się w niej uczniów. Zdarza się jednak, iż uczy dzieci już znanych mu wcześniej rodziców. Znajomość ta może mieć bliski charakter, a nawet opierać się na różnych powiązaniach. Bywa też, że znajomość dotyczy samych uczniów albo nawet ścisłych związków, np. pokrewieństwa z nimi.
- PozycjaCzechia-Bavaria and Cross-Border Possibilities of Cooperation at the Faculty of Education in the Technical Field(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Zadražilová, Alice; Simbartl, Petr; Krotký, JanThe article is focused on the cooperation between Czech and Bavarian faculties educating future teachers. The process of studying education in Bavaria is briefly introduced. By comparing the Bavarian way of educating teachers in Bavaria and in the Czech Republic, our view on the cooperation, which was from the geographical point of view suitable for further research cooperation for our faculty, is negative. The way of education is so different and it is not possible to expand our cooperation into a bigger dimension. For the future, the possibility is open just for very specific topics.
- Pozycja„Motyle” w sieci. Cechy i zachowania autorek blogów pro-ana(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Dziukiewicz, JuliaArtykuł podejmuję problematykę funkcjonowania młodych dziewcząt należących do internetowej subkultury pro-ana. Ukazuje ich cechy i zachowania anorektyczne – świadczące o nieprawidłowym stosunku do jedzenia i własnego ciała, a mogące prowadzić do rozwoju pełnoobjawowej anoreksji. Wiedza ta wydaje się szczególnie istotna dla klinicystów i badaczy zajmujących się zaburzeniami odżywania oraz pedagogów i psychologów pracujących z dorastającą młodzieżą.
- PozycjaStracone pokolenie – młodość ryzykiem socjalnym?(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Duda, MarlenaPrzejście z systemu edukacji na rynek pracy młodych ludzi i efektywność procesu adaptacji do sytuacji zatrudnienia związane są z wieloma czynnikami. Obecnie zagrożenie bezrobociem i biernością zawodową wśród młodych dorosłych staje się problemem nie tylko indywidualnym, ale również i społecznym. Wielkość zjawiska czyni z niego ryzyko socjalne, gdyż utrudnia realizację zadań rozwojowych charakterystycznych dla etapu wczesnej młodości. Celem artykułu jest przybliżenie problematyki trudności w uzyskaniu pracy w grupie osób kończących edukację zarówno ponadgimnazjalną, jak i akademicką.
- PozycjaNauczyciel informatyki konstruktorem zadań dydaktycznych sprzyjających holistycznemu rozwojowi uczniów(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Miterka, Elżbieta; Maciuk, SylwiaArtykuł przedstawia założenia i wskazania dla nauczycieli w odniesieniu do procesu konstruowania zadań dydaktycznych z informatyki w oparciu o paradygmat konstruktywistyczny oraz teorię wielostronnego kształcenia Okonia. Stanowi refleksję w zakresie doskonalenia własnej praktyki edukacyjnej.
- PozycjaMotivation for Learning English as a Second Language in Higher School: Comparative Analysis in Diachronic Aspect(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Malykhin, Oleksandr; Aristova, NataliiaThe authors present the results of research carried out in 2017/2018 academic year and compare them with the results obtained in 1999/2000 academic year. The aim of the study was to find out the changes in students’ motivation for learning English as a second language in general and changes in hierarchy of motives which have a strong positive effect on learning English as a second language from diachronic point of view. The methods of mathematical statistics and computer data processing as well as discursive reflection for making conclusions were used in the research. 97 Law, Economics and Agro-ecology students of National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine completed a questionnaire for collecting data and evaluating motives. The results of the research have shed light on motives and motivation of present-day Law, Economics and Agro-ecology students who learn English as a second language at higher educational institution.
- PozycjaPragmatyka nauczycielska w świetle ustaw i rozporządzeń ministerialnych z lat 1918–1939(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Kalinowska-Witek, BarbaraCelem artykułu jest ukazanie praw i obowiązków nauczycieli różnych typów szkół funkcjonujących w II Rzeczypospolitej. Pragmatyka nauczycielska została zapisana w dokumentach normatywnych – ustawach i rozporządzeniach ministerialnych z okresu dwudziestolecia międzywojennego. W celu zgromadzenia informacji posłużono się metodą historyczno-krytycznej analizy źródeł i pomocniczo metodą analizy zawartości treści czasopism pedagogicznych skierowanych do nauczycieli. Uzyskany materiał poddano analizie jakościowej. Aby nauczyciele odpowiednio wypełniali swoje obowiązki, powinni być właściwie do nich przygotowani, ale też mieć poczucie stabilizacji w zawodzie. Po odzyskaniu niepodległości sytuacja społeczno-gospodarcza państwa była trudna. W celu jej poprawy należało ujednolicić system szkolnictwa i podnieść poziom nauczania we wszystkich typach szkół. Władze oświatowe stanęły więc przed zadaniem doboru odpowiednio przygotowanych nauczycieli i określenia stawianych im wymagań. W dwudziestoleciu międzywojennym wymagania te ulegały pewnym zmianom. Przeanalizowano je w artykule.
- PozycjaKonkurs twórczości technicznej z perspektywy 15 lat(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Marszałek, AleksanderW artykule przedstawiono założenia oraz realizację przez okres 15-letni konkursu twórczości technicznej na Uniwersytecie Rzeszowskim. Zestawienia liczbowe uzupełniono fotografiami i opisem wybranych uczestników konkursu oraz zgłoszonych przez nich prac.
- PozycjaPrivacy, Education and Human Dignity(Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2019) Hilcenko, Christine; Taubman-Bassirian, TaraAccess to knowledge for everyone in the increasingly-interconnected society has been a tool for democracy. We discuss here the dangers of a world online and the growing concerns about state surveillance, security, privacy and exploitation. We discuss our right to protect our individual freedom. We conclude that privacy is a fundamental Human Rights in order to guarantee human dignity and freedom.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »