Jędryczkowski, Jacek2019-03-042019-03-042018Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(26)/2018, s. 205–2102080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/4377Upowszechnienie otwartych kursów online sprawiło, że pojęcie samokształcenia uzyskało nowy wymiar. Zarówno studenci, jak i bardzo szerokie grono pasjonatów korzysta z materiałów publikowanych w internecie. Niniejszy artykuł prezentuje dane statystyczne edukacyjnego kanału YouTube. Scharakteryzowano w nim sylwetkę odbiorców, preferowane sposoby uczenia się oraz wnioski istotne dla twórców kursów online.The dissemination of open online courses has given the concept of self-education a new dimension. Both students and a very wide group of enthusiasts use materials published on the Internet. This article presents statistical data from the YouTube educational channel. It describes the recipients’ profile, preferred learning methods and conclusions relevant for the creators of online courses.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/film edukacyjnyYouTube Analyticse-learningkrótkie komunikaty multimedialnepreferencje poznawczeproces kształceniaeducational filmmultimediashort multimedia messagescognitive preferenceseducational processSamokształcenie z zastosowaniem otwartego kursu online na przykładzie statystyk edukacyjnego kanału YouTubeSelf-study Using an Open Online Course on the Example of Educational YouTube Channel Statisticsarticle10.15584/eti.2018.4.282450-9221