Domoradzki, Stanisław2019-08-082019-08-082018Edukacja – Technika – Informatyka nr specjalny 1(2018), s. 63–812080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/4797W artykule uwypuklono działania profesorów matematyków Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu we Lwowie na rzecz kształcenia matematycznego w gimnazjach. Umiejętnie wykorzystali przychylność Krajowej Rady Szkolnej – instytucji powstałej po uzyskaniu autonomii w Galicji, która wprowadziła język polski jako język wykładowy. Działania te spowodowały duży wzrost kultury matematycznej we Lwowie na przełomie wieków. W konsekwencji miały wpływ na powstanie uznanych w świecie szkół matematycznych we Lwowie i Warszawie.The article emphasizes the actions of mathematicians, professors of the Faculty of Philosophy at the Lvov University, for the benefit of mathematical education at gymnasia. They capably took advantage of the favorable attitude of the Home School Council, an institution created after Galicia gained autonomy, which introduced Polish as the language of instruction. Their actions caused significant growth of mathematical culture. In consequence, these actions influenced the emergence of world-famous mathematical schools in Lvov and Warsaw.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/kultura matematyczna we Lwowie na przełomie XIX i XX w.Józef Puzynakształcenie matematyczne w Galicjidziałania Uniwersytetu Lwowskiego na rzecz edukacji w XIX i na początku XX w.mathematical culture in Lvov at the turn of the 19th–20th centuriesJozef Puzynamathematical education in Galiciaactions of the Lvov University for the benefit of education in the 19th- early 20th centuriesWzrost kultury matematycznej w obrębie oddziaływania Uniwersytetu Lwowskiego w okresie autonomii galicyjskiejGrowth of Mathematical Culture in the Realm of Influence of the Lvov University in the Period of Autonomy of Galiciaarticle10.15584/eti.2018.5.62450-9221