Furmanek, Waldemar2016-07-182016-07-182016Aleksander Piecuch, Dydaktyka Informatyki T. 11 (2016), s. 9–192083-3156http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1724Nowa fala przemian cywilizacyjnych generuje nowe społeczeństwo. Określane jest ono rozmaitymi terminami, w tym jako społeczeństwo cyfrowe, społeczeństwo wiedzy, społeczeństwo zero-jedynkowe. I to właśnie jest obiektem zainteresowania. Wykluczenie cywilizacyjne osób nieposługujących się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi dotyczy dużej warstwy społecznej. Rośnie w siłę warstwa kognitariuszy i robotników wiedzy. Obok niej pojawia się grupa NEET oraz grupa ludzi o niskiej kulturze informacyjnej. Rodzi to wyzwania dla dydaktyki informatyki.A new wave of civilizational changes generates new society. It is referred to the various terms, including a digital society, the knowledge society, the one-zero public. And that is the object of interest. Civilization exclusion of people who do not use an ICT affects a large social stratum. It increases a layer of knowledge workers. Next to it there is a group of NEET people („not in employment, education or training”) and low information culture people. This raises challenges for the teaching of computer science.polUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/cywilizacja informacyjnaspołeczeństwo informacyjnestratyfikacjapodział cyfrowywykluczanie cyfroweinformation civilizationinformation societystratification of the digital dividedigital exclusionNowa stratyfikacja społeczna wskaźnikiem przemian cywilizacyjnychA new social stratification indicator of civilizationalarticle10.15584/di.2016.11.2