Matviychuk, YaroslavHasko, RomanHasko, Olexandra2021-07-082021-07-082013Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 36 (2013), s. 327–332978-83-7338-982-31898-5084http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/6554The article describes the typical drawbacks of existing e-learning systems based on Web 2.0 and proposes the basic structure for a new solution. The key feature is a telepresence robot with elements of autonomous behaviour controlled via a web-interface. The second feature is the use of built-in visual programming language to empower both the learning process and the autonomy of the telepresence robot. A working prototype of the proposed e-learning system with telepresence robot based on MINDSTORMS, Android powered tablet PC for video and MOODLE-based server side was developed.W artykule przedstawiono typowe wady istniejących systemów e-learningowych opartych na Web 2.0 oraz zaproponowano podstawową strukturę ich nowej generacji. Kluczowym elementem tego rozwiązania jest robot telepresence sterowany za pomocą interfejsu WWW z elementami autonomicznego zachowania. Drugą ważną cechą jest wbudowany wizualny język programowania (VPL) pozwalający na wzmocnienie zarówno procesu uczenia się, jak i autonomii robota telepresence. Wykorzystano system oparty na MINDSTORMS, tablet PC działający pod systemem Android do wideokonferencji i serwer MOODLE do konstrukcji działającego prototypu zaproponowanego systemu e-learningowego z robotem telepresence.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Creation of third generation e-learning systems using telepresence robot and specialized visual programming languagearticle