Marzec-Jóźwicka, Magdalena2024-05-302024-05-302023-12Dydaktyka Polonistyczna, nr 9(18)2023, s. 7-242451-0939https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10522W artykule pokazano taki sposób omawiania Trenów Jana Kochanowskiego, który opiera się na naturalnych prawach uczenia się opisanych przez Céline Alvarez. Stwarza on możliwości nowoczesnej edukacji polonistycznej, z jednej strony odnoszącej się do wiedzy o biologicznych podstawach uczenia się, tez neurodydaktyków czy praktyk Marii Montessori, z drugiej zaś wspierającej integrowanie treści przynależnych różnym dziedzinom nauki. Opisom możliwych działań oraz autorskim ustaleniom patronuje przede wszystkim osoba Henryka Kurczaba, rzeszowskiego badacza, który od lat niezmiennie zwracał uwagę na potrzebę tworzenia w umysłach uczniów całościowego, zintegrowanego obrazu świata.The article shows a way of discussing Treny by Jan Kochanowski, which is based on the natural laws of learning, described by Céline Alvarez. It creates opportunities for modern Polish education, on the one hand, relating to the knowledge of the biological basis of learning, theses of neurodidactics or the practices of Maria Montessori, and on the other hand, supporting the integration of content belonging to various fields of science. The descriptions of possible actions and author’s arrangements are primarily patronized by Henryk Kurczab, a researcher from Rzeszów, who for years has always paid attention to the need to create a comprehensive, integrated picture of the world in the minds of students.polAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/integracjaTreny Kochanowskiegonaturalne prawa uczenia sięedukacja literackaintegracja naukintegrationTreny by Jan Kochanowskinatural laws of learningliterary educationintegration of sciencesIntegracja nauk w pracy nad Trenami Jana Kochanowskiego. Propozycja metodyczna inspirowana naturalnymi prawami uczenia sięIntegration of sciences in work on Treny by Jan Kochanowski. A methodological proposal inspired by the natural laws of learningarticle10.15584/dyd.pol.18.2023.1