Lauks, Anna2025-07-012025-07-012024-12Dydaktyka Polonistyczna, nr 10(19)2024, s. 98-1082451-0939https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/11610Celem niniejszego artykułu jest ukazanie humoru w roli narzędzia dydaktycznego w edukacji polonistycznej. W pierwszej części omówiono wpływ humoru na proces kształcenia, wskazując zarówno na pozytywne, jak i negatywne aspekty użycia tej kategorii. Z kolei druga część artykułu ilustruje konkretne przykłady zastosowania humoru w edukacji polonistycznej, odwołując się do różnych typów lekcji dotyczących literatury, języka oraz warsztatu kreatywnego pisania. Analiza zebranych materiałów stanowi dowód na zasadność stosowania narzędzia humoru, które ma korzystny wpływ na uczenie się i nauczanie.The purpose of this article is to show humor in the role of a didactic tool in Polish language education. The first part discusses the impact of humor on the educational process, pointing out both positive and negative aspects of the use of this category. In turn, the second part of the article illustrates specific examples of the use of humor in Polish language education, referring to different types of lessons, concerning literature, language and creative writing workshop. The analysis of the collected materials provides evidence of the validity of the use of the tool of humor, which has a beneficial effect on learning and teaching.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/humoredukacja polonistycznadydaktyka języka polskiegometody nauczaniaedukacjanauczycielPolish educationdidactics of polishteaching methodseducatorteacherHumor jako narzędzie dydaktyczne w edukacji polonistycznejHumor as a didactic tool in Polish educationarticle10.15584/dyd.pol.19.2024.9