Binkowski, TomaszKwiatkowski, Bogdan2017-11-132017-11-132017Edukacja – Technika – Informatyka nr 3(21)/2017, s. 269–2752080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3151Badanie układów energoelektronicznych zarówno do celów dydaktycznych, jak i naukowych wymaga przeprowadzania testów układów sterowania i regulacji. Testy te nie zawsze kończą się sukcesem, zwłaszcza w sytuacji nieprzewidzianych zdarzeń lub niewłaściwie dobranych parametrów sterowania. W przypadku stanowiska laboratoryjnego ewentualne zwarcia lub błędy mogą skutkować zniszczeniem wrażliwych, kosztownych elementów. W artykule przedstawiono koncepcję stanowiska laboratoryjnego przeznaczonego do fazy prototypowania, które w czasie rzeczywistym wykonywało współbieżnie obliczenia modeli przekształtników energoelektronicznych i realizowało zadania sterowania.The power electronics converters study, both for the purposes of teaching and scientific research, requires the testing of control systems and regulations. These tests do not always end with success, especially in a situation not provided for events or inappropriately selected control parameters. In the case of a laboratory station possible short circuits or errors can result in the destruction of sensitive, costly items. The article shows the concept of a laboratory station intended for prototyping phase, which in real time performed calculation in parallel of the power electronic converter models and provided the control tasks.polUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/energoelektronikaprzekształtniksterowaniemodele czasu rzeczywistegopower electronicsconvertercontrolreal-time modelsWspółbieżne modele czasu rzeczywistego przekształtników energoelektronicznych w kształceniu inżynierskimSimultaneous Real-Time Models of Power Electronics Convertersarticle10.15584/eti.2017.3.382450-9221