Kołomycew, Anna2018-03-232018-03-232017Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(22)/2017, s. 43–492080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/3441Celem artykułu jest przedstawienie relacji pomiędzy kluczowymi interesariuszami lokalnej polityki oświatowej powstałych na tle likwidacji szkół samorządowych. Autorka weryfikuje hipotezę wskazującą, że z uwagi na opiniotwórczy charakter nauczycieli w środowiskach lokalnych władze gmin – obawiając się utraty poparcia społecznego – decydują się na rozwiązania mniej kontrowersyjne społecznie, ale nieracjonalne pod względem ekonomicznym. Teoria interesariuszy Freemana stała się podstawą analizy. Artykuł powstał na podstawie badań desk research oraz wyników badań empirycznych prowadzonych wybranych gminach w Polsce.The aim of the paper is to present the relationship between key stakeholders of the local education policy formed as a result of the closure of local schools run by municipalities. The author verifies the hypothesis that due to the opinion-forming nature of teachers in local communities, the municipal authorities – fearing the loss of public support – opt for less socially controversial but economically irrational solutions education policy rationalization. Freeman’s theory of stakeholders became the basis for the analysis. The article was based on desk research and empirical research conducted in selected municipalities in Poland.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/polityka oświatowainteresariuszeteoria interesariuszyracjonalizacja politykilikwidacja szkółeducation policystakeholderstheory of stakeholderseducation policy rationalizationschool liquidationInteresariusze polityki oświatowej na poziomie gminy. Analiza relacji zaangażowanych aktorówStakeholders of Education Policy on the Municipal Level. The Analysis of Interaction of Engaged Actorsarticle10.15584/eti.2017.4.42450-9221