Inglot-Brzęk, Elżbieta2024-02-132024-02-132005-06Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy z. 6 (2005), s. 347-36083-89473-98-41898-5084https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10043Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie: czy kapitał ludzki i intelektualny, gromadzony w instytucjach administracji państwowej, może być czynnikiem powstawania, a może ograniczania nierówności społecznych. Artykuł składa się z czterech części. We wstępie doprecyzowano koncepcje kapitału ludzkiego i kapitału intelektualnego. Rozstrzygnięto tam również dwie inne kwestie, a mianowicie zawód jako wyznacznik statusu społecznego i dlaczego urzędnicy są interesującym przedmiotem badań socjologicznych. Druga część zawiera teoretyczne omówienie biurokracji wraz z wynikami badań urzędników przeprowadzonych w Polsce od lat sześćdziesiątych. W trzeciej części przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród pracowników biurowych Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w 2004 roku. Ich kapitał intelektualny, sposoby gratyfikacji, postawa i wartości pracy oraz ocena statusu społeczno-zawodowego były w szczególnym zainteresowanie podczas tego badania. Wniosek jest taki, że sam kapitał ludzki nie jest wystarczający w procesie ograniczania nierówności społecznych. Zbiurokratyzowane instytucje gromadzą kapitał intelektualny, jednak ze względu na charakter organizacji nie są w stanie go rozwijać i w pełni wykorzystywać. Poza niskimi gratyfikacjami, trudną karierą i ograniczonymi możliwościami podnoszenia kwalifikacji, wśród pracowników biurowych panuje powszechna opinia, że ​​ważniejsza jest pensja i dobre kontakty interpersonalne niż samorealizacja, satysfakcja i awans; stabilizacja w pracy bardziej niż prestiż i sukces. W ten sposób same deprecjonują swój status w strukturze społecznej i pracy.The aim of this article is to answer the question: can human and intellectual capital, gathered within institutions of state administration, be a factor of emergence or maybe limitation of social inequalities. There are four parts in the article. The concepts of human capital and intellectual capital have been specified in the introduction. Two other issues have also been adjudicated there, meaning a profession as the indicator of social status and why the clerks are interesting subject of sociological survey. The second part contains theoretical discussion on bureaucracy together with results of researches on clerks that have been done in Poland since the sixties. In the third part there are the results of research done among office workers of the Podkarpacki Voivodeship Office in 2004. Their intellectual capital, ways of gratification, an attitude and values of work, and evaluation of social and work status were in a very special interest during this survey. The conclusion is that human capital all by themselves are not adequate in the process of limitation of social inequalities. Bureaucratized institutions gather intellectual capital, however, considering a character of an organization, they are not able to develop it and use it fully. In addition to low gratifications, tough way of a career, and limited opportunities of raising their qualifications, there is a general opinion among office workers that the salary and good interpersonal contacts are more important than self-realization, satisfaction and promotion; stabilization in work more than prestige and success. In that way they depreciate their own status in the social and work structure by themselves.polAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/Zawód jako wskaźnik kapitału intelektualnego. Urzędnicy – specyfika pracy i postawThe Occupation as Indicator of Intellectual Capital. The Office Workers the Specific of Work and Attitudesarticle