Pelc, Milena2020-03-162020-03-162019red. Agnieszka Myszka, Katarzyna Ita Bieńkowska, Głos – Język – Komunikacja. Tom 6. Młodzi mają głos, s. 187–202978-83-7996-731-5http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/5305W artykule przedstawiono wyniki badań nad artykulacją współczesnych trzylatków i porównano je z dotychczasowymi ustaleniami badaczy dotyczącymi poziomu rozwoju mowy dzieci. Skupiono się nie tylko na inwentarzu realizowanych głosek i częstych w tym wieku substytucjach, lecz także dokonano przeglądu zniekształceń struktury wyrazów oraz zaobserwowanych u badanych dzieci deformacji. Przedstawiono też wyniki obserwacji uwarunkowań prawidłowego rozwoju mowy (słuch fonematyczny i sprawność aparatu artykulacyjnego) i przeanalizowano ich związek z kształtowaniem się mowy dziecka.The article presents the results of tests on articulation by contemporary three-year-old children and a comparison to the previous findings of researches with regard to the level of speech development in children. The author has focused not only on the inventory of the articulated sounds and substitutions frequent at that age, but has also made a review of distortions in the structure of words and the deformations observed in the children subject to the research. Also presented have been the results of observation of the conditions for speech development (phonematic hearing and efficiency of the articulating organs) and their relationship with the shaping of speech in a child have been analysed.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/rozwój mowyartykulacjasubstytucjadeformacjafonetykaspeech developmentarticulationsubstitutiondeformationphoneticsPoziom rozwoju umiejętności artykulacyjnych współczesnych trzylatków a dotychczasowy stan badańbookPart10.15584/978-83-7996-731-5_13