Warchoł, Tomasz2022-07-062022-07-062022Polityka i Społeczeństwo nr 2(20)/2022, s. 211–2251732-9639http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/8099W artykule zaprezentowano rozwój społeczeństwa informacyjnego skupiający się na jego najważniejszych cechach i funkcjach, które muszą znaleźć odzwierciedlenie w zakresie współczesnej edukacji. Na podstawie przedstawionej charakterystyki dokonano próbę określenia nowego modelu edukacyjnego opracowanego według wytycznych Raportu J. Delorsa, który zakłada cztery filary wiedzy. Wymienione i wskazane filary stają się wyznacznikiem dla kształcenia w społeczeństwie informacyjnym. Do opracowanego teoretycznego modelu wskazano praktyczne formy organizacji kształcenia, które pozwalają na realizację jego założeń.The article presents the development of the information society focusing on its most important features and functions that must be reflected in the field of modern education. On the basis of the presented characteristics, an attempt was made to define a new educational model developed on the basis of the guidelines of the J. Delors Report, which assumes four pillars of knowledge. The mentioned and indicated pillars become a determinant for education in the information society. Practical forms of education were indicated for the developed theoretical model, which allow for its implementation.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/społeczeństwo informacyjneedukacja pozaformalnanieformalnainformation societyeducationnon-formalinformalNowy model edukacji w społeczeństwie informacyjnymarticle10.15584/polispol.2022.2.13