Furmanek, Waldemar2018-10-242018-10-242018Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(24)/2018, s. 275–2832080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/4033W artykule ukazuję miejsce obecnej, piątej rewolucji technicznej w procesie przemian cywilizacji. Omawiam technologie definiujące każdej z nich. Piąta rewolucja przemysłowa to rewolucja w zastosowaniach sztucznej inteligencji w technologiach i przemyśle. Pytaniem podstawowym jest: jakie konsekwencje dla edukacji niesie upowszechnienia tych rozwiązań.The article shows the place of the present, fifth technical revolution in the process of transformation of civilization. I am discussing the technologies defining each of them. The fifth industrial revolution is a revolution in the applications of artificial intelligence in technologies and industry. The basic question is: what consequences for education brings about the dissemination of these solutions.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Rewolucje w technicecechy rewolucjitechnologie definiująceinteligencja człowiekasztuczna inteligencjasprzężenie zwrotnemateriały inteligentnechatbotykabotyrobotyupowszechnienie robotówwyzwania dla edukacjiRevolutions in technologyfeatures of the revolutiondefining technologieshuman intelligenceintelligentialartificial intelligence – AIfeedback and feed forwardsmart materialscobotsod collaborative robotschatterbot (linguabot)robotsdissemination of robotschallenges for educationPiąta rewolucja przemysłowa. Eksplikacja pojęciaThe Fifth Industrial Revolution. Explication of the Conceptarticle10.15584/eti.2018.2.382450-9221