Adamik-Szysiak, Małgorzata2024-02-282024-02-282023-12Polityka i Społeczeństwo nr 4(21)/2023, s. 20-401732-9639https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10241The main purpose of shaping a specific political image is usually political pragmatism focused on gaining social and electoral support. Social media due to their specificity are an excellent space that allows politicians to self-present. The aim of the research is an attempt to construct a proposition of types of political images created in social media based on the analysis of communication strategies (including the tools used and persuasion techniques) of the two selected leading Polish politicians: Andrzej Duda and Donald Tusk. Particular attention is paid to the means of self-presentation, including the role of visual rhetoric in messages politicians on their official Facebook and Twitter accounts.Głównym celem kształtowania określonego wizerunku politycznego jest najczęściej pragmatyzm polityczny koncentrujący się na uzyskaniu poparcia społecznego i wyborczego. Media społecznościowe ze względu na swą specyfikę są doskonałą przestrzenią umożliwiającą politykom autoprezentację. Celem badań jest próba skonstruowania propozycji typów wizerunków politycznych kreowanych w mediach społecznościowych w oparciu o analizę strategii komunikowania (w tym wykorzystanych narzędzi i technik perswazji) dwóch wybranych czołowych polskich polityków: Andrzeja Dudy i Donalda Tuska. Szczególna uwaga zwrócona jest na sposoby autoprezentacji, w tym rolę retoryki wizualnej w przekazach rozpowszechnianych przez wymienionych polityków na ich oficjalnych kontach na Facebooku i Twitterze.engAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/political imageself-presentationFacebookTwittercommunication strategieswizerunek politycznyautoprezentacjastrategie komunikowaniaImages of Polish politicians on Facebook and Twitter on the example in communication strategies of Andrzej Duda and Donald TuskWizerunki polskich polityków na Facebooku i Twitterze na przykładzie strategii komunikowania Andrzeja Dudy i Donalda Tuskaarticle10.15584/polispol.2023.4.2