Nieroba, Ewa2016-10-262016-10-262016Wojciech Walat, Edukacja – Technika – Informatyka nr 2(16)/2016, s. 159–1682080-90692450-9221http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1992Artykuł podejmuje tematykę form aktywności współczesnego dziecka w kontekście przemian kulturowo-cywilizacyjnych oraz najnowszych ustaleń neurobiologii. Ukazano zagrożenia rozwojowe związane z nadmiernym oglądaniem telewizji i korzystaniem z urządzeń cyfrowych oraz uzasadniono konieczność wielopłaszczyznowych przemian w tej sferze. W artykule zamieszczono także opis i interpretację wyników badań własnych.The article tackles the subject of forms of activity of the present-day child in the context of cultural and civilizational transformations and the latest findings in neuroscience. It points to the developmental risks related to excessive television viewing and the use of digital devices. It justifies the need for multi-faceted changes in this sphere. The article also contains a description and interpretation of the results of the own research.polUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polskahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/dzieckoformy aktywnościnowe technologiechildforms of activitynew technologyNowe technologie – nowy obraz dzieciństwa. Formy aktywności współczesnego dziecka w wieku przedszkolnymNew technologies – the new image of childhood. Forms of activi-ty of the contemporary child at preschool agearticle10.15584/eti.2016.2.21