Buczak, AgnieszkaŁukasik, Izabella M.2024-10-222024-10-222024-10Kultura-Przemiany-Edukacja - Numer specjalny (2024), s. 124-138978-83-8277-201-22300-9888https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10941Wspieranie rozwoju dziecka to najważniejszy cel edukacji. Krytyka efektywności pracy szkoły, przy jednoczesnej presji osiągnięć skłania rodziców do szukania możliwości rozwijania umiejętności szkolnych oraz pasji i zainteresowań poprzez uczestnictwo w zajęciach dodatkowych. Rynek usług edukacyjnych otwiera się na potrzeby rodziców z roku na rok poszerzając swoją ofertę. Autorki, używając metafory pułapki, przywołują opinie pedagogów i psychologów o przeciążeniu dzieci zajęciami pozaszkolnymi, zagrożeniach dla rozwoju wywołanych przez tzw. helikopterowych rodziców, badania nad wypaleniem szkolnym. Nawiązując do teorii autodeterminacji, zwracają uwagę na znaczenie relacji rodzinnych, wolności i podmiotowości dziecka, poczucia sensu podejmowanych działań. Poczucie autodeterminacji ściśle wiąże się z motywacją wewnętrzną, która sprzyja świadomemu rozwojowi, internalizacji wartości, zaspokojeniu potrzeb, zadowoleniu z życia i skutecznemu działaniu w dorosłości.Supporting a child's development is the most important goal of education. Criticism of the effectiveness of school work and the simultaneous pressure of achievements encourages parents to look for opportunities to develop school skills as well as passions and interests by participating in extracurricular activities. The educational services market is opening up to the needs of parents, expanding its offer every year. The authors, using the metaphor of a pitfall, recall the opinions of educators and psychologists about children being overloaded with extracurricular activities and the threats to development caused by the so-called helicopter parents, research on school burnout. Referring to the theory of self-determination, they draw attention to the importance of family relationships, the child's freedom and subjectivity, and the sense of meaning in the actions taken. The sense of self-determination is closely related to internal motivation, which promotes conscious development, internalization of values, satisfaction of needs, life satisfaction and effective action in adulthood.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/teoria autodeterminacjiwspieranie rozwoju dzieckahelikopterowi rodzicewolnośćself-determination theorysupporting child developmenthelicopter parentsfreedomPułapki edukacji. Pasja, rozwój, motywacja a wolność dzieckaPitfalls of education. Passion, development, motivation and child’s freedomarticle10.15584/kpe.spec.crae.2024.102544-1205