Bobik, Bogumiła2022-12-282022-12-282022-12Kultura-Przemiany-Edukacja T. 10 (2022), s. 51–68978-83-8277-048-32300-9888https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/8386Artykuł stanowi propozycję klasyfikacji wiedzy na temat form opieki i edukacji dzieci i młodzieży. Takie uporządkowanie wydaje się celowe w związku z częstymi zmianami systemu kształcenia i systemu opieki nad dzieckiem i jego rodziną, które spowodowały powstanie wielu luk w ich całościowym postrzeganiu. Artykuł ma charakter teoretyczny, opierając się na metodzie hermeneutyki pedagogicznej uporządkowano wiedzę na temat instytucjonalnych form uzupełniających funkcje rodziny (poziom poznawczy), zaproponowano ich klasyfikację oraz opisano zakres działania (poziom praktyczny).This article is a proposal for the classification of knowledge on the forms of care and education of children and youth. Such classification seems suitable due to the frequent changes in the education system and the system of care for children and their families, which have created many gaps in their overall perception. The article is theoretical, and the following was achieved based on the method of pedagogical hermeneutics: the knowledge about institutions supplementing family functions (cognitive level) was organized and classified; the scope of their activities was described (practical level).polAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/klasyfikacjaformy instytucjonalne opieki i edukacji dzieci i młodzieżyinstytucje uzupełniające funkcje rodzinyhermeneutyka pedagogicznaclassificationinstitutional forms of care and education of children and youthinstitutions supplementing family functionspedagogical hermeneuticsPróba klasyfikacji form instytucjonalnych uzupełniających funkcje rodziny w PolsceAn attempt to classify institutional forms supplementing the functions of the family in Polandarticle10.15584/kpe.2022.10.32544-1205