Ochenduszko, TadeuszŚwiętoń, Marcin2022-04-252022-04-252021Kultura-Przemiany-Edukacja T. 9 (2021), s. 58–74978-83-7996-992-02300-9888http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/7631Od 1850 r. naukę w gimnazjach i szkołach realnych kończył egzamin dojrzałości. Matura była przepustką w dorosłe życie, ważnym wydarzeniem dla społeczności lokalnej, a listy abiturientów publikowano w sprawozdaniach szkolnych oraz stołecznej i lokalnej prasie. Zwyczaj ten sprawdzał się w czasach pokoju, jednak był niemożliwy do zrealizowania podczas działań wojennych. Najtrudniejszy do odtworzenia jest rok 1920 ze względu na trwającą wojnę polsko-bolszewicką. Artykuł jest przyczynkiem do uporządkowania informacji na temat maturzystów, którzy zdawali egzamin w tym trudnym dla Polski roku.Since 1850, education in middle schools and real schools ended with Matura exams. The Matura exam was a pass into adult life, an important event for the local community and lists of graduates were published in school reports, as well as in the national and local press. This custom was successful in times of peace, but it was impossible to implement during hostilities. The most difficult year to recreate is 1920 due to the ongoing Polish-Bolshevik war. The article is a contribution to the organisation of information on secondary school graduates who passed the exam in this difficult year for Poland.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/gimnazja galicyjskiematury 1920 rokudyrektorzy szkół galicyjskichwojna polsko-bolszewickaGalician middle schoolsMatura exams in 1920headteachers of Galician schoolsPolish-Bolshevik warMaturzyści małopolskich szkół średnich z 1920 roku. Przyczynek do dziejów szkolnictwa średniego w Polsce w dwudziestoleciu międzywojennymGraduates of Małopolska secondary schools in 1920. A contribution to the history of second-ary education in Poland in the interwar periodarticle10.15584/kpe.2021.9.32544-1205