Wisłowska, Kinga2023-07-212023-07-212022-12Dydaktyka Polonistyczna, nr 8(17)2022, s. 93-1012451-0939https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/9180Artykuł przybliża tematykę związaną z edukacją szkolną dotyczącą niepełnosprawności w szkole XXI w. Przedstawia on podstawowe kwestie wiążące się z dysfunkcjami fizycznymi oraz psychicznymi, jak również omawia ich specyfikę. Skupia się na zagadnieniu wykluczenia ucznia z niepełnosprawnością z grupy klasowej i pokazuje działania nauczyciela zapobiegające temu wykluczeniu. Zawiera też kilka propozycji lekcyjnych wykorzystujących jedną z metod arteterapeutycznych – teatr Kamishibai, które pomogą uczniom w odpowiedzi na pytania: Czym jest niepełnosprawność? Czy niepełnosprawność uniemożliwia nawiązanie koleżeńskich relacji?The paper discusses issues related to school education in the 21st century school with regard to disability. It presents the basic issues related to physical and mental dysfunctions, as well as discusses their specificity. It focuses on the issue of the exclusion of the disabled pupil from a class group and shows the teacher’s actions to prevent this exclusion. It also contains several lesson proposals using one of the art therapy methods, Kamishibai Theater, which will help students answer the questions: What is disability? Does disability prevent the establishment of friendly relationships?polAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/niepełnosprawnośćuczeń niepełnosprawnyarteterapiaKamishibaidisabilitydisabled studentart therapyDlaczego dzieci nazywają mnie „innym”, a nauczyciele patrzą na mnie „inaczej”? – temat niepełnosprawności w szkole XXI wiekuWhy do children call me “different”, and why do teachers see me “different”? – the topic of disability in the 21st century schoolarticle10.15584/dyd.pol.17.2022.10