Glinka, Kamil2020-05-132020-05-132019Polityka i Społeczeństwo nr 4(17)/2019, s. 100–1211732-9639http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/5490Głównym celem artykułu jest systemowa analiza uwarunkowań frekwencji głosowań przeprowadzonych w ramach budżetów obywatelskich szesnastu największych polskich miast. Oparta na wykorzystaniu kilku komplementarnych metod badawczych (analiza porównawcza, analiza danych zastanych, analiza treści), sprowadza się do testowania sześciu wyszczególnionych czynników. Artykuł dowodzi, że sformułowana hipoteza, zgodnie z którą o poziomie frekwencji decyduje sposób organizacji głosowania (weryfikowany za pomocą tych sześciu czynników), nie może być potwierdzona. Okazuje się, że zaledwie jeden z nich determinuje ten poziom. To z kolei skłania ku stwierdzeniu, że przyczyn wysokiej lub też niskiej frekwencji należy upatrywać po stronie innych uwarunkowań. Prezentowane rozważania wypełniają lukę w badaniach poświęconych aktywności obywatelskiej mieszkańców traktowanej jako warunek sine qua non prowadzenia polityki miejskiej.engAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/budżet obywatelskimiastoPolskafrekwencjaaktywność obywatelskaIf not the way of voting organization, then what? In search of the conditions for the turnout in the participatory budget voting – the case of the sixteen largest Polish citiesJeśli nie sposób organizacji, to co? W poszukiwaniu uwarunkowań frekwencji budżetu obywatelskiego – przypadek szesnastu największych polskich miastarticle10.15584/polispol.2019.4.7