Duszyca, Paulina2022-12-292022-12-292022-12Tematy i Konteksty 12(17) 2022, s. 279–2982299-8365https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/8417Niniejszy artykuł jest przetworzonym fragmentem pracy magisterskiej „Dusza się moja zamyśla głęboko…” Juliusz Słowacki jako homo meditans (napisanej pod kierunkiem dr hab. Moniki Kuleszy), która została obroniona 30 czerwca 2020 r. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II.The article focuses on the meditative aspect of Juliusz Słowacki’s spiritual transformation and discusses the fruits of his meditative attitude. The poet’s correspondence became the main research material in the deliberations and findings. The work analyses successively such qualities and derivatives of the poet’s meditative lifestyle as: inner joy and delight, submission to God’s drawing action, spiritual indifference, but also such actions and activities, the specificity and essence of which turn out to be the result of a meditative act. By isolating and examining these particular effects of the act of meditation, we once again agree to the research opinion of Ewa Szczeglacka-Pawłowska that the poet fully deserves to be called homo meditans. The poet’s spiritual transgression has been described many times, however, placing it in the light of meditation allows us to extract new meanings from the issue.polAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Polandhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/Juliusz SłowackiChristian meditationcorrespondencethe spiritual transformation of Słowackimedytacja chrześcijańskakorespondencjaduchowa przemiana Słowackiego„Dusza moja była pełna skarbów bożych od dawna, lecz nie było w niej miłości”. Owoce medytacji Juliusza Słowackiego“My Soul Has Been full of God’s Treasures for a Long Time, but There Was No Love in it.” Fruits of Juliusz Słowacki’s Meditationarticle10.15584/tik.2022.192719-8561