Gaweł-Mirocha, Anna2024-10-242024-10-242024-10Kultura-Przemiany-Edukacja - Numer specjalny (2024), s. 372-384978-83-8277-201-22300-9888https://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/10963Dzieci nielubiane przez rówieśników zajmują najniższą pozycję społeczną w nieformalnej strukturze grupy, jaką jest klasa szkolna. Jedną z możliwych przyczyn takiego stanu rzeczy może być niski poziom kompetencji społecznych. Warunkiem korzystnego rozwoju społecznego dziecka jest udział w relacjach grupy rówieśniczej. Izolacja spowodowana wybuchem pandemii COVID-19 przerwała płynność relacji rówieśniczych realizowanych w klasie szkolnej. W artykule zaprezentowane zostały wyniki badań dotyczące poziomu wybranych kompetencji dzieci nielubianych przez rówieśników w okresie przed- oraz postpandemicznym.Children who are disliked by their peers occupy the lowest social position in an informal group structure such as a school classroom. One possible reason for this may be a low level of social competence. One possible reason for this may be a low level of social competence. A prerequisite for favorable social development of a child is participation in peer group relations. The isolation caused by the outbreak of the COVID 19 pandemic, interrupted the fluidity of peer relationships realized in the school classroom. The article presents the results of a study on the level of selected competencies of children disliked by their peers in the pre-pandemic and post-pandemic periods.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pandemia COVID-19odrzucenie rówieśniczekompetencje społecznepandemic COVID-19peer rejectionsocial competenceWirus w koronie – sytuacja społeczna dzieci odrzuconych rówieśniczo w przestrzeni szkolnej a pandemia COVID-19Virus in the crown – the social situation of peer-rejected children in the school space versus the COVID pandemic 19article10.15584/kpe.spec.crae.2024.312544-1205