Ochojska, Danuta2020-03-232020-03-232019Edukacja – Technika – Informatyka nr 4(30)/2019, s. 32–372080-9069http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/5324Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, na ile architektura klasy szkolnej i organizacja zajęć może utrudniać lub ułatwiać naukę. Przedmiotem rozważań jest problematyka aranżacji klasy z uwzględnieniem różnych aspektów, m.in. wieku dzieci, specyfiki prowadzonych zajęć. Zwrócono również uwagę na różnice indywidualne między uczniami i konieczność dostosowania warunków do ich potrzeb. Szczególnie ważnym aspektem wydaje się właściwa organizacja zajęć z aranżacją przestrzeni w celu efektywnej integracji grupy z dziećmi z różnymi typami niepełnosprawności.The purpose of the article is to try to answer the question to what extent classroom architecture and organization of classes can hinder or facilitate learning. The subject of considerations is the issue of class arrangement, taking into account various aspects: children’s age, specifics of the classes. Attention was also paid to individual differences between students and the need to adapt the conditions to their needs. The proper organization of classes with space arrangement in order to effectively integrate of group with children with various types of disabilities seems to be an especially importan taspect.polAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/architektura klasyaranżacja przestrzeniefektywność nauczaniaclass architecturespace arrangementteaching efficiencyOrganizacja przestrzeni klasy szkolnej a efektywność nauczaniaThe Organization of the Classroom Space and the Effectiveness of Teachingarticle10.15584/eti.2019.4.32450-9221